Fra nettstedet til Kenexa i dag.

IBM kjøper avansert HR-verktøy

Kenexa lager løsninger for å hyre de beste og samle en optimal stab.

IBM kunngjør at de kjøper Kenexa for 1,3 milliarder dollar, tilsvarende 46 dollar per aksje. Det er 42 prosent mer enn Kenexa-aksjen var verdt fredag ettermiddag.

Kenexa er et fire år gammelt børsnotert selskap som hittil har gått med tap. Det leverer avanserte løsninger innen rekruttering, og for å måle ansattes resultater og effektivitet. Kenexa skryter av at ingen kan måle, forutse og aktivere gruppers arbeidsevne bedre enn dem. Selskapet har i underkant av 9000 kunder, hvorav Starbucks, General Electric og Boeing.

Kenesa-aksjen la på seg 41 prosent da oppkjøpet ble kjent. Analytikere sier til Bloomberg at et konkurrerende bud er lite trolig, og at IBM ikke vil møte regulatoriske problemer. IBM regner med å fullføre kjøpet i løpet av fjerde kvartal.

IBM sier de vil bruke Kenexa til å utvikle løsninger der teknologi og sosiale medier kombineres for å sikre mer effektiv bruk av bedrifters samlede kunnskapskapital. Ifølge senior visepresident Steve Mills dreier det seg om å bygge nettverk rundt ekspertise.

Nisjeleverandører innen rekruttering og HR (human resources) er blant de heteste oppkjøpsobjekter innen IT de siste månedene.

I februar kjøpte Oracle talentforvalteren Taleo for 1,9 milliarder dollar.

I desember i fjor snappet SAP opp SuccessFactors for 3,4 milliarder dollar. SuccessFactors leverer løsninger for forvaltning av kunnskapskapital.

Omtrent samtidig kjøpte Salesforce.com Rypple, et verktøy for å gjøre arbeidsgrupper mer produktive gjennom sosiale nettverk, synliggjøring av mål og andre verktøy. Rypple skal døpes om til SuccessForce, ifølge Forbes.

Felles for alle disse – og for Kenexa – er at tjenestene leveres gjennom nettskyen.

Til toppen