Helsebiblioteket.no er referansekunde for Vivisimo.

IBM kjøper avansert søketeknologi

Vivisimo gjør det mulig å håndtere «big data» fra mange kilder samtidig.

IBM melder at de har kjøpt Vivisimo, et selskap basert i Pittsburgh i delstaten Pennsylvania, som de siste årene har markert seg internasjonalt med løsninger for «informasjonsoptimalisering», det vil si søk og gjenfinning av strukturert og ustrukturert informasjon fra mange kilder samtidig. Hovedproduktet heter «Velocity».

Vivisimo er privateid, og det er ikke kjent hva IBM betaler for selskapet. Selskapet har 120 ansatte, som går over til IBMs «Software Division», og 140 kunder innen offentlig virksomhet, livsvitenskap, industri, elektronikk, forbrukervarer og finanstjenester. Blant referansekundene er Airbus, US Air Force, US Navy, USAs militære etterretning (Defense Intelligence Agency), USAs trygdedirektorat (Social Security Administration) og Cisco.

I Norge er helseinformasjonstjenesten Helsebiblioteket.no referansekunde for Vivisimo. Helsebiblioteket tilbyr tilgang til alle mulige kilder for helseinformasjon, som Felleskatalogen, medisinske oppslagsverk, norske og utenlandske fagtidsskrifter med mer. Søketjenesten er allsidig, med mange interessante tilleggsfunksjoner.

Arkitekturen til Vivisimo Velocity: Skissen viser hvordan samler informasjon fra mange forskjellige kilder, bygger opp en kunnskapsbase, og leverer treff i samsvar med brukerprofiler.
Arkitekturen til Vivisimo Velocity: Skissen viser hvordan samler informasjon fra mange forskjellige kilder, bygger opp en kunnskapsbase, og leverer treff i samsvar med brukerprofiler.

Poenget med Vivisimo er evnen til å gjenfinne og levere kvalitetsinformasjon fra et stort antall kilder, uavhengig av lagringsadresse og format. IBM sier de vil bruke teknologien til å utvide evnen til å analysere «big data», slik at bedrifter kan forholde seg til all informasjon de har, uten å måtte flytte noe fra der det naturlig hører hjemme.

Anvendelsesområdene innen forretningsanalyse er bedre innsikt i kunder og forbrukere, avdekking av svindel i sanntid, gjennomføring av dataintensiv markedsføring med mer. Vivisimo skal bidra til automatisk flyt av relevant informasjon inn til analytiske applikasjoner.

Til toppen