Varicent sikrer blant annet styring over hvem som selger hva, hvor og til hvem.

IBM kjøper enda mer analyse

Varicent gir innsikt i salg, selgere og provisjon.

IBM melder at de har kjøpt et privateid kanadisk programvarehus, Varicent Software, som leverer verktøy for salgsrapportering, såkalt SPM eller «sales performance management».

Det opplyses ikke hva IBM betaler for Varicent. Selskapet har 180 kunder. Oversikten over referansekunder omfatter blant annet IKT-selskaper som Colt Telecommunications, Telstra, Linksys, F5, Aruba og SugarCRM. Løsningene er tilpasset store bedrifter, samt mellomstore miljøer med 50 til 250 ansatte.

Poenget med Varicent er å gi salgsledere og selgere anledning til detaljert og selvbetjent analyse av relevante tall, uten å belaste IT-avdelingen. Løsningene omfatter moduler for provisjon, kvoteplanlegging, sektorfordeling og kanalhåndtering.

Motivet for kjøpet er å utvide IBMs pågående initiativ «Smarter Analytics» med avansert salgsrapportering. Varicent blir en del av avdelingen «Business Analytics» innen programvaregruppen IBM Software Solutions Group. IBM overtar alle Varicents 200 ansatte.

Oppkjøpet ble fullført 22. mai og har hittil ikke vært kjent.

Til toppen