Softlayer har 13 datasentraler fordelt på Europa, USA og Asia, samt 16 tilknytningspunkter. Tjenesten er kjent for smidighet, pålitelighet og lav responstid.

IBM kjøper global nettsky

Betaler milliarder for 13 datasentraler, 21 000 kunder og smidig teknologi.

I mars ble det kjent at IBM og EMC begge var i samtaler om å kjøpe Softlayer, en global leverandør av infrastrukturtjenester fra nettskyen.

    Les også:

I går meldte IBM at de har inngått en kjøpsavtale med Softlayer og at de vil legge Softlayer til grunn for en ny avdeling under Global Technology Services, døpt Cloud Services Division.

Uavhengig av hverandre viser Reuters og Wall Street Journal til interne kilder som oppgir at IBM betaler rundt to milliarder dollar (11,5 milliarder kroner) for Softlayer. Det er det samme beløpet som ble nevnt da samtalene ble kjent i mars. Softlayer er privateid, og meldingen fra IBM sier at finansielle detaljer vil ikke offentliggjøres. Kjøpet ventes fullført i løpet av tredje kvartal.

Reuters forteller at EMC bekrefter sin tidligere interesse for Softlayer: En talsperson sier de trakk seg fra samtalene uten å levere et bud.

Softlayer skal ha hatt en omsetning på 364 millioner dollar i regnskapsåret ut juni i fjor. Anslag for inneværende regnskapsår går ut på en omsetning på 400 til 500 millioner dollar. Analytikere anslår driftsresultatet til rundt 180 millioner dollar.

Softlayer ble opprettet i 2005. Selskapet har utviklet egen teknologi for å forvalte et fleksibelt tilbud av pålitelige og raske tjenester. De har samtidig bygget opp et nettverk av datasentraler og tilknytningspunkter for å sikre minimal responstid og høy ytelse verden over.

Blant de 21 000 kundene er IT-giganter og AT&T og Citrix. Det siste halvåret skal rundt 60 leverandører av spilltjenester ha flyttet til Softlayer etter å ha prøvd konkurrerende skytjenester.

I konseptet inngår også fleksible ordninger slik at kunder blant annet kan sikre seg bestemte fysiske servere der det er nødvendig, for eksempel av personvernhensyn. Driften er i høy grad automatisert, og programmeringsgrensesnittet skal legge godt til rette for å kombinere Softlayer-leverte servere med privat nettsky.

I begynnelsen appellerte Softlayer først og fremst til oppstartselskaper, såkalt «born in the cloud» bedrifter. De siste årene er stadig flere etablerte selskaper tilført kundelisten, også storbedrifter. Softlayers 13 datasentraler er fordelt på USA, Asia og Europa.

Blant konkurrentene er Amazon og Rackspace, samt Microsoft som lanserte Azure Infrastructure Services i april i år. Med 100 000 fysiske servere i drift skal Softlayer var verdens største IaaS-leverandør («infrastructure as a service»).

Det er antakelig kombinasjonen av smidighet, global tilstedeværelse og lav responstid verden over som gjør Softlayer interessant for IBM.

IBM har i flere år hatt nettskyen som satsingsområde. Under varemerket SmartCloud har de bygget opp en portefølje av bedriftsrettede nettskytjenester, i første omgang et hundretalls applikasjonstjenester (SaaS, «software as a service»). I tillegg er det bygget nettskytjenester rundt Watson-prosjektet og forretningskritiske tjenester for SAP. Disse drives fra et titalls datasentraler fordelt på fem verdensdeler.

IBM skriver at Softlayer og SmartCloud skal slås sammen til én global plattform, tilordnet den nye Cloud Services Division i avdelingen Global Technology Services. Målgrupper for denne avdelingen er eksisterende kunder hos IBM og Softlayer, uavhengige programvarehus, kanalpartnere og teknologi partnere. Det skal satses spesielt på løsninger der kunder supplerer egen nettsky med skytjenester fra IBM, for eksempel innen bruksområder knyttet til big data, sosiale medier, mobil og beslutningsstøtte med forretningsanalyse. Det skal også satses på tjenester til spilleverandører.

Til toppen