IBM kjøper pionér i nettskyen

Cast Iron får lokale applikasjoner til å spille sammen med bedriftstjenester i nettskyen.

IBM melder at de har kjøpt Cast Iron Systems, et Mountain View-selskap på 75 årsverk som kan beskrives som en pionér innen bygging av private nettskyer.

Cast Iron ble etablert i 2001, og har mottatt investeringer fra kjente aktører som Sequoia Capital, Norwest Venture Partners og Tenaya Capital. Ledelsen er hentet fra tunge programvarehus som Informatica, Oracle, PeopleSoft, Siebel, Vitria og webMethods. Det er ikke kjent hva IBM har betalt.

Cast Iron og alle 75 ansatte vil legges inn under IBM Software Group, en avdeling som har kjøpt mer enn 55 selskaper siden 2003.

Som referansekunder for Cast Irons innsats og teknologi oppgis Allianz, Amerisource Bergen, British American Tobacco (BAT), Dow Jones, Emerson, Krueger International, NEC, Peet's Coffee & Tea, PGP Corporation, salesforce.com, Schumacher Group, ShoreTel, Sports Authority, Time Warner og Westmont University. Selskapet skal ha gjennomført flere tusen nettskyintegreringer verden over, for finansinstitusjoner, bedrifter innen medier og underholdning, og detaljistorganisasjoner.

IBM begrunner kjøpet av Cast Iron med at det vil tilføre dem evnen til raskt å kunne integrere kunders nettskyapplikasjoner med deres tradisjonelle IT-systemer. Kjøpet skal også styrke IBM innen håndteringen av hybride nettskyer, der data sirkulerer mellom lokale tradisjonelle systemer, lokale nettskyer og offentlige nettskyer.

Når Cast Iron er lagt inn i og integrert med IBMs øvrige portefølje, sier IBM at de vil være i stand til å tilby en komplett plattform for å integrere nettskyapplikasjoner fra ulike leverandører med lokale forretningssystemer.

Som eksempel nevnes at applikasjoner kjørt i nettskyen til Salesforce.com, Amazon.com, Netsuite og ADP, vil kunne samspille med lokale systemer fra blant annet SAP og JD Edwards.

Cast Iron har utviklet hundrevis av maler, samt opparbeidet ekspertise, med tanke på å eliminere behovet for spesielt tilrettelagt kode når nettsky og tradisjonelle systemer skal integreres. De lover at integrasjoner skal kunne fullføres i løpet av dager fram for uker eller enda lenger. Cast Iron bruker en kombinasjon av dedikert maskiner – også virtuell – og nettskytjenester for å realisere dette.

Hos Amerisource Bergen, en amerikansk ledemiddeldistributør, har Cast Iron bidratt ved å knytte CRM-applikasjonen fra Salesforce til et lokalt utviklet datavarehus. Verdien av denne integrasjonen er tallfestet i en årlig kostnadsreduksjon på 250 000 dollar.

Hos det globale forsikringsselskapet Allianz, har Cast Iron knyttet Salesforce-applikasjon til en rekke lokalt utviklede forsikringsapplikasjoner. Denne integrasjonen krevde ingen skreddersydd kode, og prosjektet ble fullført godt i forkant av en tretti dagers frist.

Til toppen