DemandTec tilbyr forretningsapplikasjoner fra nettskyen, som blant annet brukes til å forutsi hvordan rabatter vil slå ut i forhold til forskjellige kjøpergrupper. Blant de største kundene er detaljistkjeder som Target og Wal-Mart. Bildet er fra en butikk i Zirakpur i den indiske delstaten Punjab som ble åpnet 24. november i år, som fellestiltak mellom Wal-Mart og Bharti Enterprises. (Bilde: Scanpix REUTERS/Ajay Verma)

IBM kjøper prisanalytiker i nettskyen

Tjenesten til DemandTec avgjør rabattene i kjeder som Wal-Mart og Target.

IBM forteller i en pressemelding at de har avtalt å kjøpe DemandTec for 440 millioner dollar.

Kjøpet skjer ved at IBM tilbyr 13,20 dollar for hver aksje i børsnoterte DemandTec. I den siste kursnoteringen før kjøpet ble kjent, var DemandTec-aksjen priset til 8,43 dollar. Den lå mellom 13 og 14 dollar i perioder i mars, men har siden falt. DemandTec gjorde opp augustkvartalet med et tap på 4,4 millioner dollar av en omsetning på 22 millioner. Analytikerne antar en omsetning i inneværende regnskapsår, med avslutning 28. februar, på 91,4 millioner dollar. De regner med at resultatet vil være negativt, men ikke så langt fra null.

Da kjøpet ble kjent, spratt DemandTec-kursen opp 56 prosent til 13,15 dollar. Det tyder på at de minst 11 advokatfirmaene som har meldt at de undersøker mulighetene for å få aksjonærene med på et mulig søksmål mot selskapets styre for underprising (oppdaget ved søk på markets.financialcontent.com) ikke kan vente særlig gjennomslag.

DemandTec oppsummerer sine tjenester som «the Collaborative Analytics Cloud for Retail and Consumer Products Companies».

De leverer analytiske applikasjoner gjennom en nettskymodell. Applikasjonene brukes til å vurdere forbrukeratferd mot prisnivå og markedsføring. I detaljhandelen innebærer det at man kan bruke DemandTec som verktøy for å forutse hvordan ulike forbrukergrupper vil reagere på en bestemt rabatt. Verktøyene kan også brukes til å justere markedsføringen for produkter, avhengig av marked, målgruppe og så videre. DemandTec skal gi sine kunder muligheten til å forstå forbrukeratferd i alle slags kanaler, både på nett og i fysiske butikker, og tilpasse prisnivå og markedsføring til selgerens beste.

Craig Hayman, som har det globale ansvaret for IBMs bransjeløsninger, mener DemandTec bidrar til å gjøre prising og markedsføring til en vitenskap. IBM vil innlemme DemandTec i sin satsing «Smarter Commerce». Analytikere som uttaler seg til amerikansk finanspresse, sier det eneste underlige er at IBM ikke har kjøpt dem for lenge siden.

DemandTec har 450 kunder, hovedsakelig innen detaljhandel og forbrukervarer. Selskapets teknologi er gjenstand for 31 patenter innen prising, responsanalyse og markedsføringsanalyse. Hovedkvarteret er i San Mateo i delstaten California. De 350 ansatte holder til der, og i kontorer i Minneapolis, London, Paris og Bangalore.

Den største kunden til DemandTec er Target, USAs nest største detaljistkjede etter Wal-Mart, som også er storkunde hos DemandTec. I augustkvartalet sto Target for 23 prosent av DemandTecs omsetning.

Opplysningen fra Barrington Research-analytiker Jeff Houston til Wall Street Journal om at et årsabonnement på DemandTec koster fra to millioner dollar og oppover rimer ikke med at selskapets 450 kunder kun genererer en årsomsetning på 91 millioner dollar.

Det tyder kanskje på at rabattanalytikeren har problemer med sine egne rabatter.

Til toppen