BEDRIFTSTEKNOLOGI

IBM kjøper spesialist på online markedsanalyse

Coremetrics' tjenester overvåker digitale medier, e-post og sosiale nettverk i sanntid.

Coremetrics brukt til å analysere virkningen av nettannonser, fordelt per tid og medie.
Coremetrics brukt til å analysere virkningen av nettannonser, fordelt per tid og medie. Bilde: Coremetrics
17. juni 2010 - 09:32

IBM melder at de har kjøpt en privateid amerikansk spesialist på online markedsanalyse, Coremetrics, som tilbyr en inngangsbillett til «the world of online marketing optimization».

Coremetrics teller 230 medarbeidere og leverer sine tjenester gjennom nettskyen, også til mobile klienter. Brukerne tilbys sanntidsovervåking av alle medier som gjenspeiler deres kunders reaksjoner og synspunkter. Overvåkningen omfatter interne kilder som e-post og forretningssystemer, samt eksterne kilder som nyhetsmedier og sosiale tjenester.

Med andre ord: Hvis du er opptatt av hva kundene tvitrer om deg, henvender du deg til Coremetrics.

Coremetrics lover dypere innsikt i kunders løpende reaksjoner. Slik kunnskap er ettertraktet: IBMs «CEO Study» for 2010 viser at 88 prosent av toppledere er opptatt av å komme nærmere sine kunder de neste fem årene. 82 prosent er opptatt av å forstå sine kunder bedre, og 85 prosent ønsker større innsikt i sin egen forretning.

Mye kunnskap om kunder kan hentes fra digitale kilder. Ifølge IBM foregår 70 prosent av kunders første samhandling med et produkt eller en tjeneste på nett.

Coremetrics har over 2100 kunder, fordelt på detaljister, finans, medier, reiseliv og utdanning. Blant referansekundene er Bank of America, Holiday Inn, kjæledyrkjeden Petco, Victoria's Secret, Fujifilm og Virgin Atlantic Airways. Tjenestene brukes til løpende justering av markedskampanjer, opplegg med personlige anbefalinger til kunder, tilrettelegging av produkter og tjenester og så videre.

IBM sier de har til hensikt å innlemme Coremetrics i sin interne avdeling kalt «Business Analytics and Optimization». Denne avdelingen omfatter 5000 konsulenter og et nettverk av sentre for analytiske løsninger. Den har vært bygget kraftig ut de siste årene, blant annet gjennom oppkjøp for til sammen 11 milliarder dollar.

Tjenestene til Coremetrics skal integreres med denne avdelingens øvrige tjenester, og med grunnleggende funksjonalitet i WebSphere og andre IBM-produkter med analytiske egenskaper.

Det er ikke opplyst hva IBM betaler for Coremetrics. IBM Software Group har kjøpt mer enn 55 selskaper siden 2003.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.