Green Hat (GH) leverer en testsuite med hovedkomponentene Tester, Performance og VIE, for å teste funksjonalitet og ytelse til sammensatte applikasjoner. Systemet under testing spiller på interne og eksterne ressurser. De eksterne ressursene simuleres av suitens VIE (Virtual Integration Environment).

IBM kjøper testverktøy for nettskyen

Green Hat kan raskt simulere miljøet som sammensatte applikasjoner skal fungere i.

IBM har kjøpt et privateid opprinnelig britisk selskap, Green Hat, som siden 1996 har spesialisert seg innen testing av bedriftsapplikasjoner.

Green Hat (GH) leverer i dag suite for å teste funksjonalitet (GH Tester) og ytelse (GH Performance) til komplekse distribuerte systemer som spiller på både interne og eksterne ressurser. De eksterne ressursene simuleres av et verktøy kalt VIE (Virtual Integration Environment).

Ifølge Green Hat kan et virtuelt testmiljø opprettes i løpet av minutter framfor uker, og til en brøkdel av kostnaden til konkurrerende løsninger.

Det virtuelle testmiljøet kan simulere samspill mellom systemet under testing, og eksterne ressurser basert på typiske distribuerte teknologier som IBM WebSphere, Java Message Service, Microsoft .Net, Oracle Fusion Middleware, SAP NetWeaver, webMethods, Sonic MQ, TIBCO og typiske SOA-webtjenester som SOAP.

Ifølge Green Hat betyr dette at man kan automatisere testing av komplekse systemer mot nettskyen, bygget rundt arkitekturer som SOA (service oriented architecture), ESB (enterprise service bus), BPM (business process management) og CEP (complex event processing).

Testing av funksjonalitet er lite belastende for utviklingsprosessen, og kan følgelig gjennomføres hyppig underveis. Ytelsestesting gjenbruker opplegg utviklet under funksjonstestingen. Ifølge Green Hat kan man gjennomføre realistiske simuleringer av alle slags transaksjonsforløp som systemet vil bli utsatt for i praksis.

Dette skal gi flere fordeler: Man får mulighet til hyppig testing. Testing blir rimeligere. Mer utstrakt testing avdekker flere feil underveis. Tiden det tar å samle komponenter i en kompleks utviklingsprosess reduseres. Den ferdige applikasjonen utvikles hurtigere og med færre feil. For bedrifter der forretningsmodellen er avhengig av smidig IT, skal dette gi bedre muligheter for kontinuerlig tilpasning til et skiftende marked.

Kundene til Green Hat tilhører det øverste globale sjiktet innen finans, telekommunikasjon, transport, helse og energi: Goldman Sachs, JP Morgan, Credit Suisse, UBS, Deutsche Bank, T-Mobile, Telstra, Telecom Italia, WIND, British Airways, British Telecom, BP og Enel er blant en lang liste med referanser.

Det er ikke oppgitt hva IBM betaler for Green Hat. Testsuiten skal legges inn under avdelingen til Rational Software, og tilføres produktserien Collaborative Lifecycle Management.

Til toppen