I en pressemelding fra Merkantildata sier selskapet at deres samarbeidsavtale med IBM ikke påvirkes av at selskapet blir selger i stedet for distributør når selskapet selger sin halvpart av Damgaard.
Samarbeidsavtalen mellom Merkantildata og IBM ble offentliggjort i januar i år med stor fanfare. Fra oppstarten i Norge i 1994 har Concorde-salget skutt kraftig fart og selskapet har i dag 1000 norske kunder. Men den største selgeren av Concorde er Merkantildata og IBMs konkurrent Ark/Cinet.
IBM kjøpte halvparten av Damgaard i 1994 og har siden vært eksklusiv distributør i Europa og USA. Men i løpet av 1998 har Damgaard bygget opp et eget distribusjonsselskap og overtatt enkelte store europeiske land.
- Vi var et lite dansk selskap, så IBMs tilbud om å investere i selskapet og selge våre produkter internasjonalt var meget hyggelig i 1994. Men siden har vi har vi fått internasjonal erfaring og blitt sterke nok til å klare oss uten IBMs støtte, sier Regitze Reeh, informasjonssjef hos Damgaard International.
Gry Nordhus, informasjonsmedarbeider hos IBM Norge, sier at IBM solgte sin andel i Damgaard fordi man fikk et så godt tilbud.
- Videre utvikling av Concorde krever store midler, noe vi ikke ønsker å delta i. Men vi vil fortsatt samarbeide med Damgaard om markedsføring og salg av Concorde, sier Nordhus.
Seks av de syv Concorde-medarbeiderne i IBM Norden går over til kontorene Damgaard skal bygge opp i de to landene. Men Jan-Elling Skagerum, nordisk Concorde-ansvarlig og svært sentral i veksten Concorde har opplevd, forblir i IBM Norge.
I tillegg til kontorer i de tre nordiske landene har Damgaard kontorer i de største europeiske landene, men må bygge opp et eget kontor i USA.
Ledelsen i Merkantildata var ikke tilgjengelig for kommentar.
---
P.S.
Les også artikkelen "digi.no presiserer" i margen til høyre.
D.S.