IBM lager vegger du kan trykke på

IBM har laget et nytt system som kan vise bilder du kan trykke på. Dette åpner helt nye muligheter, blant annet i butikker.

IBM vil i slutten av juni installere den første kommersielle versjonen av Everywhere Display, en virtuell berøringsskjerm som IBM har utviklet. "Skjermen" vil installeres i Future Store, en eksperimentell framtidsbutikk drevet av butikkjeden Metro Group, som ligger i Rheinberg i Tyskland.

Den virtuelle berøringsskjermen, som består av en projektor, et roterbart speil og et kamera, skal kunne vises mot en hvilken som helst vegg, hylle eller annen flate. Kundene skal da kunne berøre bildet for å be om mer informasjon. Da vil datamaskinen koblet til projektoren vise et nytt bilde som inneholder informasjonen kunden ber om.

For eksempel i en klesavdeling skal kunden kunne finne informasjon om størrelse og pris på klessplaggene ved å berøre bildet. Metro planlegger også å knytte projektoren til en informasjonskiosk i butikkens vinavdeling, slik at piler på gulvet leder kundene til den hyllen hvor kundene så kan finne vinen de har pekt ut i informasjonskiosken. Enheten skal også kunne vise animerte annonser om produktene på gulvet mellom vinhyllene.

Annen informasjon IBM ser for seg at Everywhere Display vil kunne vise, er informasjon om hvilke typer og størrelser butikken har av olabukser, hvilken type minnekort som behøves for et digitalt kamera, eller rett og slett et kart over butikken.

Fra før har Future Store blant annet innført RFID-basert (Radio Frequency Identification) registrering av varer, og Veggie Vision, en intelligent vekt for fruktavdelingen. Denne er utstyrt med kamera og kan gjenkjenne frukten og grønnsaken som veies og dermed skrive ut riktig prislapp. Også denne er utviklet av IBM.

- Nye teknologier skaper noe forretningsmetoder. Et viktig mål for Future Store-initiativet er å oppildne til videre utvikling av avanserte teknologier for å forme de framtidige handelsløsningene, og IBM er en strategisk partner i dette innovative prosjektet, sier Dr. Gerd Wolfram, prosjektleder for Future Store-initiativet i Metro Group.

Til toppen