IBM lanserer helt ny PC-generasjon

Raskere tilgang til Internett, enklere bruk i nettverk og tettere sikkerhet kjennetegner IBMs nye generasjon PC-er og netterminaler som kommer i mai.

IBM satser stort på NetVista-modellene og betegner dem som selskapets største PC-satsing siden de første "personlige datamaskinene" for nesten tjue år siden. I pressematerialet om de nye maskinene snakkes det om å "endre reglene for denne typen teknologi", og det vises til tilsvarende "regelendringer" for det bærbare markedet med ThinkPad-modellene, og for tjenermarkedet med NetFinity. Viktige stikkord er raskere tilgang til Internett, enklere bruk i nettverk, og tettere sikkerhet.

IBM opplyser at det vil investere mer enn 100 millioner dollar i markedsføring og reklame for NetVista-serien. Utvalgte markeder vil få tilbud om spesielle tjenester, som månedsleie av maskiner, programvare og ulike tjenester. En egen løsning for hjemmekontor vil omfatte spesielle opplegg som kan gjøre det like sikkert å arbeide hjemme som på jobben.

NetVista-modellene vil rette seg mot både hjemme- og yrkesmarkedet. NetVista vil erstatte dagens Aptiva-serie for hjemmemarkedet.

Produktsjef Øystein Norstrøm i IBM PC Norge sier til digi.no at den formelle lanseringen av NetVista vil skje 21. april, og de første modellene vil være tilgjengelige på markedet i mai. Men 4. april lanseres en ny modell, en oppfølger til Aptiva, som vil ta seg av hjemmemarkedet til hjemmemodellene i NetVista -serien kommer for alvor.

- Det er ikke lenger så stort skille mellom PC-er som brukes hjemme og PC-er som brukes på jobb, mener Norstrøm. - Hjemme PC-er brukes i stor utstrekning til å arbeide på, og er avhengige av å brukes i et nettverk. Vi vil beholde IntelliStation-serien for de tunge brukerne.

I første omgang letter IBM sløret på fire ulike modeller: den rimelige Legacy-Free, flaggskipet All-in-One, webterminalen Internet Appliance og tynnklienten Zero-Footprint Thin Client.

Ifølge de svært foreløpige prisanslagene som Norstrøm oppgir, tenkes Legacy Free å selges for rundt 500 dollar, uten skjerm. Bildet viser de beskjedne dimensjonene: Den lille enheten til høyre er CD- eller DVD-spilleren. Sporene til høyre for den igjen er tilpasset Palm og IBMs egen lommemaskin WorkPad. Blant utstyret er IBMs sikkerhetsbrikke med 256 biters kryptering, Ethernet, to ledige kortspor, tre brønner og sju USB-utganger.


All-in-One er noe større, og leveres med 15 tommers flatskjerm og innebyggede høyttalere. Tastaturet gjemmes under skjermen når det ikke er i bruk. Maskinen er spesielt tilpasset trådløst lokalnett, med tanke på å unngå kabler i miljøer som sjukehus og private hjem. Som høyst foreløpig startpris er satt 1700 dollar.

Webterminalen NetVista Internet Appliance er ikke tenkt å selges direkte til brukere, men heller på OEM-basis gjennom tilbydere av Internett- og programvaretjenester. IBM sier det pågår diskusjoner med en rekke mulige partnere, blant dem AT&T, Fidelity Investments, Lycos og Bell Atlantic. Skjerm og tastatur synes lånt fra IBMs bærbare PC-er. De fargede tastene gir direkte tilgang til ulike Internett-baserte tjenester, som på de bærbare i ThinkPad iSeries.


Tynnklienten Zero-Footprint kombinerer den eksisterende tynnklienten N2200 med en flatskjerm. Det spesielle med løsningen er at selve boksen er montert på baksiden av skjermen. IBM mener dette er en rimelig og plassbesparende løsning med spesiell appell for butikker og skranker.


- Kunden kan fritt velge operativsystem for de nye NetVista PC-ene, avslutter Norstrøm. - Standard fram til Windows Millennium kommer til sommeren er Windows 98, men Windows 2000 installeres når kunden ønsker det.

Også for den rimeligste maskinen kan det være aktuelt å bestille flatskjerm, for eksempel femten tommeren T83 med antatt gatepris rundt 7500 kroner.

Les også:
Compaq velger AMD for nye PC-er og bærbare
Elegant nytt PC-design fra Packard Bell
Bull leverer 550 MHz Pentium III PC
Ny billigserie fra Dell
Compaq hjemme-PC med FireWire
Flatskjerm med Pentium III

Til toppen