Selv om omsetningen går noe ned, sier IBM-sjef Endre Rangnes seg tilfreds med at IBM berger bra i forhold til den generelle markedsutviklingen.
- Det norske IT-markedet falt med omlag syv prosent i fjor. Vi har hatt som mål både å øke lønnsomheten og ta markedsandeler på våre satsingsområder. Dette har vi klart, sier Rangnes, som overfor digi.no opplyser at nærmere 40 prosent av IBM Norges omsetning nå er knyttet til e-business prosjekter i privat og offentlig sektor.
Det er IBMs konsulentdivisjon, IBM Global Services, som drar mesteparten av lasset. Divisjonen sto for halvparten av IBM Norges omsetning i fjor, og sysselsetter hele 1100 av selskapets 1500 ansatte.
- Konsulenttjenester utgjør en stadig større del av IBMs forretning, ikke bare i Norge men også internasjonalt, forteller Rangnes som også kan konstatere at programvaresalget i e-business-virksomheten økte med over 40 prosent i 2001.
I likhet med de fleste andre maskinvareleverandører opplevde også IBM en svikt i PC-salget i fjor. Ser en bort fra PC-området, tok imidlertid IBM Norge markedsandeler innen maskinvaresegmentet i fjor.
Lavere PC-salg i Norge
Dell økte markedsandelen og gikk i pluss
Økt PC-salg i desember, men det er ikke selskapene som kjøper
De store stjeler markedsandeler
Spår økt PC-salg i Norge
- Jeg regner med at IBM Norge vil ansette nærmere 200 personer i år. Akkurat nå er vi opptatt av å styrke våre SAP- og Cisco-miljøer i Norge på grunn av omfattende kontrakter på disse områdene, sier han.