IBM og Oracle krangler om gullmedaljen

På grunn av forskjellige måter å telle på, krangler Oracle og IBM om hvem som er den største leverandøren av databaser. Microsofts markedsandel er bare 5,1 prosent, viser IDC-tall.

Med hver sine våpendragere mener både IBM og Oracle at de kan kreve gullmedaljen i databasesalg i 1998. Analysebyrået Dataquest sa først at IBM hadde gått forbi Oracle og var nå størst. Nå argumentere IDC for at deres konkurrent sammenlikner pærer og epler. Analysebyrået mener at salgtallene til IBM er høyere enn Oracles fordi IBM har inkludert vedlikeholds-inntekter, ikke bare salgsinntekter slik Oracle gjør.

- Over 80 prosent av IBMs database-inntekter kommer fra salg til eiere av stormaskiner og AS/400-maskiner. Disse kundene kjøper ikke programvare, men leaser den. Oracles salg på 2,4 milliarder dollar representerer bare inntekter fra salg av nye lisenser, forklarer Carl Olofson, IDCs sjefanalytiker på databaser.

Dataquests tall viste først at IBM hadde gått forbi Oracle i omsetning, men Oracle har også store vedlikeholdsinntekter fra leieinntekter til større maskinplattformer, men oppgir ikke den nøyaktige størrelsen på disse.

Teller man bare salgsinntekter, kan Oracle-sjef Larry Ellison virkelig tromme seg på brystet. IDC-tallene viser at Oracles markedsandel har vokst til 40,4 prosent i 1998, mens IBMs andel er på mer beskjedne 19,8 prosent.

Bill Gates river seg nok i håret, for hans markedsandeler faller ganske dramatisk. Nå måles riktignok markedsandelene i kroner og Microsoft holder lavere priser. I tillegg vokser NT-markedet svært raskt, så Microsofts inntekter stiger. Det er likevel svært dårlige nyheter at Microsofts andel av databasemarkedet for Windows NT faller med syv prosent til 29 prosent. Totalt sett har Microsoft 5,1 prosent av database-markedet.

At Oracle er størst både på Unix og Windows NT er både IDC og Dataquest enige om. IDC peker på at Oracle i disse to raskest voksende markedene har markedsandeler på henholdsvis 60 prosent (Unix) og 46 prosent (NT).

Til toppen