IBM og Troms-bedrifter vil lage nettskoler

Med Morten A. Meyer i spissen, skal IBM og lokale bedrifter levere digital læringsplattform til skolene i Troms.

Opplærings- og utviklingssenteret i Troms (Opus Troms), lanserte i juni 2004 «iMentor» som er et nettlæringssystem basert på en åpen løsning i Oracles plattform.

Det var først og fremst etterutdanning mot voksne mennesker som manglet et formelt sertifikat på kompetanse, som var målgruppen for Opus Troms.

– Gjennomføringsprosenten har steget dramatisk og søknadene til de tekniske fagskolene har mangedoblet seg med læringsplattformen, forteller prosjektleder Rolf Haug i Opus Troms til digi.no.

    Les også:

Nå går Opus Troms og iTet ett skritt videre, men denne gang i samarbeid med IBM som danket ut både SAP og Oracle.

Trekløveret skal sikre skoler, elever, foreldre og lærere tilgang til neste generasjons nettlæring.

I august skal den digitale læringsplattformen, iMentor, tas i bruk av 6000 elever og 2000 ansatte i den videregående skole i Troms.

Den teknologiske plattformen som ligger i bunn er IBMs Workplace Collaboration Suite, en omfattende pakke med e-post, kalender, lynmeldinger, arbeidsrom, web/video-konferanser og dokument- og innholdsforvaltning.

Løsningen er en videreutvikling av læringsplattformen IBM tidligere har gjennomført både mot Forsvaret og Widerøe flyselskap.

Tidligere moderniseringsminister og nå leder for IBMs konsulentavdeling, Morten Andreas Meyer, har tro på store forretningsmuligheter både mot skolene og næringslivet framover med den digitale læringsplattformen.

Spesielt blir det verdifullt med erfaringer med partneren Opus Troms som har brukt ti år på å utvikle de pedagogiske prinsippene.

iTet vil ha totalansvaret for leveranse med prosjektutvikling og systemutvikling.

Løsningen vil kunne gi en virtuell møteplass for elever, lærere, administrasjonsansatte og foreldre der all kommunikasjon og samhandling foregår på nettet gjennom en portal som benytter en vanlig nettleser.

Daglig leder Frode Kjersem i Opus Troms medgir at den største utfordringen kan være å instruere lærerne, som må få grundig opplæring i systemet for å kunne beherske verktøyene.

Opus Troms og iTet har en soleklar fordel ved at Troms Fylke har investert et tredoblet millionbeløp i fibernett som er bygget ut i hele fylket og knytter sammen alt av offentlige etater.

Læringsplattformen vil kunne brukes mot alt fra grunnskoler til høyskoler og næringslivet, og det rapporteres også om interesse fra en skole i Murmansk i Russland.

Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD) har i tillegg uttalt at Norge skal være en ledende nasjon på digital kompetanse, og at nettlæring skal inn på alle skoler.

Til toppen