BEDRIFTSTEKNOLOGI

IBM: - OL i Sydney vil slå alle rekorder

Etter at IBM satte ny hitsrekord i forbindelse med OL i Nagano, forbereder selskapet en kraftig økning i hitstallene under sommer-OL i Sydney

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
18. mai 1998 - 14:27

Nettstedet til OL i Nagano fikk i løpet av de 16 dagene konkurransene varte over 635 millioner hits. José-Luis Iribarren, IBMs programdirektør for internettstrategi under globale sportsbegivenheter, regner med at antall hits under OL i Sydney vil være minst 12 ganger så mange.

- Interessen for sommer-OL er mye større enn for vinter-OL globalt. I tillegg er det flere øvelser å holde styr på, sier Iribarren til digi.no.

- Fordi det er sommer-OL, vil trolig fire ganger så mange benytte tjenestene. I tillegg regner vi med en tredobling av den generelle bruken av web, sier han. Antallet hits var nesten tre ganger så høyt under OL i Nagano som under OL i Atlanta to år tidligere.

Iribarren forteller videre at OL bare er ett av IBMs mange prosjekter innen sport.

- Vi står også bak nettstedene for flere tennis- og golfturneringer, samt de amerikanske seriene for ishockey, basketball og amerikansk fotball.

Iribarren forteller at OL likevel er det mest krevende, spesielt på grunn av alle de forskjellige øvelsene det konkurreres i. Det er en voldsom mengde resultater og annen informasjon som skal formidles. Iribarren forteller at fotball-VM i Frankrike, hvor Hewlett-Packard har ansvaret for dataanleggene og internettsidene, er lite i forhold når det gjelder informasjonsmengden.

Iribarren forteller at det å lage og drive nettstedet til Nagano-OL var en svært kompleks oppgave, ikke minst på grunn av de mange begrensningene, som at alt måtte være klart til en bestemt dato - uten mulighet for utsettelser. Men også faktorer som at det ble begrenset tid til testing, et begrenset budsjett og stort sett bruk av frivillig stab, var med på å gjøre oppgaven mindre enkel.

På spørsmål om hvorfor IBM har valgt å delta i arrangeringen av OL, svarer Iribarren:

- Vi deltar både som sponsor og som leverandør. Vi tjener ikke så mye rene penger på dette, men det gir bra profilering.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.