IBM opp - flatt i Europa

IBM hadde fin vekst i 4. kvartal '96 basert på oppgang i Nordamerika og Asia, mens salget i Europa var flatt. Tjenester står nå for 21 prosent av omsetningen som endte på ,1 milliarder med milliarder overskudd.

IBM avsluttet sitt fiskale år med solide resultater. Omsetningen i 4. kvartal '96 økte til $23,1 fra $21,9 i '95, med et overskudd på $2 milliarder, opp fra $1,7 milliarder i 4. kvartal '95. For hele '96 solgte IBM for $75,9 milliarder opp fra $71,9 milliarder i '95, med overskudd på henholdsvis $5,4 milliarder og $4,2 milliarder.

Endringene som har preget IBM de siste årene vises blant annet ved at tjenester nå står for 21 prosent av omsetningen, opp fra 13 prosent for tre år siden. I henhold til Louis Gerstner, som tok over som styreformann og administrerende direktør i '94, viser dette at IBM har valgt riktig strategi. Omsetningen i tjenester var $6 milliarder, en økning på 22,3 prosent fra året før. Bruttomarginene for tjenester var 22,3 prosent.

Programvaresalget var $3,9 milliarder i 4. kvartal, opp 3,9 prosent fra '95. Bruttomarginene økte fire prosent til 68,4 prosent.

Maskinvaresalget økte med 1,7 prosent til $11,7 milliarder for kvartalet. Stormaskinsalget var flatt, mens PC- og minimaskinsalget økte. Bruttomarginene for maskinvare sank tre prosent til 36,6 prosent.

IBM solgte meget bra i Nordamerika og Asia-Stillehavet-regionen i 4. kvartal, mens salget i Europa viste en svak utvikling. Richard Thoman, økonomidirektør hos IBM, forteller at europeiske bedrifter investerer bare halvparten så mye i informasjonsteknologi som selskaper i USA og Asia. IBM fortsetter kampen med å omstrukture selskapet i Europa.

IBMs aksjekurs steg med én til 168 på børsen i USA tirsdag, som ikke er langt under all-time-high, 174, fra 1987.

Til toppen