BEDRIFTSTEKNOLOGI

IBM på hogget

Daglige lanseringer av cutting edge produkter og spennende allianser er ikke det vi hadde ventet oss fra en Goliat på kne. Hva har skjedd med Store Blå?

Jens Kanden
26. sep. 1996 - 13:00

Hva har skjedd med Store Blå?

IBM er på hogget som aldri før. Nesten daglig oversvømmes vi av lanseringer fra datagiganten.

Vi har fått Integrion Financial Services - et gigantisk elektronisk banknettverk, CommercePoint - et verdensomspennende forum hvor bedrifter kan handle og utveksle ideer, World Avenue - en Internett shopping mall, MedSpeak/Radiology - avansert talegjennkjenningsprogramvare for helsevesenet, IBM Network Computer - den første såkalte NC lansert av en av de store, og OS/2 Warp - en Internettkyndig versjon av IBMs operativsystem med talegjenkjenning slik at du verbalt kan kalle opp Internettsider. Idag lanserer IBM en ny serie hjemme PCer, Aptiva S som er svart, elegant og designet for å ta liten plass i tråd med siste nytt innen forbrukerelektronikk.

Selv de nylanserte stormaskinene System 3/90 virker sexy, profilert, som de er, som selve grunnstammen i vår nye nettverksentriske verden.

- De har fått igjen gnisten, sier Stein Bakker, daglig leder i CR Group. Bakker har fulgt bransjen på nært hold i mange år fra innsiden av Hewlett Packard, en av IBMs argeste konkurrenter. Gå opp og snakk med dem, så ser du at det er et helt annet driv over dem. De har kastet sin ultrakonservative ham. Husk at IBM har et tonn med cash, og jeg tror de er villig til å betale hva enn det koster for å bli nummer én igjen, avslutter Bakker.

- Vi gjør nå alt gjennom businesspartnere, og vi har oppnådd kjemperesultater både ute og hjemme, formelig stråler Mette Semb Silberg, Informasjonskonsulent hos IBM Norge.

Når jeg ringer Mette Silberg og spør om siste pressemelding svarer hun: hvilken? Det er så mange spennende nyheter fra IBM for tiden at hun sliter med å holde tunga rett i munnen og finne frem til rette pressemelding i haugen av lanseringer.

Jeg tror det er mer enn penger som er årsaken til at IBM skuta er snudd. Pengene har de jo hatt i årevis. Det er som om det har skjedd et pardigmeskifte i IBM. Hellige kuer er slaktet. Fett er trimmet bort. Kunden har rett. Slipset er løsnet og jakken er kastet. Etter å ha slitt for å unngå nedrykk i flere år, er de plutselig med i tetkampen igjen. Goliat har reist seg og denger løs på David.

På 80-tallet mistet selskapet sin identitet og dermed sin selvtillit. Størrelsen, som i alle år hadde vært IBMs styrke og stolthet, ble plutselig deres akilleshæl. IBMere ble sett på som sidrumpa, konservative, arrogante, og byråkratiske. Etterhvert preget dette hele IBMs bedriftskultur og de begynte å tape penger - mye penger.

Resultatene av IBMs legendariske innovasjon ble ødslet bort ved dårlige avgjørelser. IBM dro egenhendig igang PC markedet og gjorde noe så u-blått som å la arkitekturen være åpen. Ett poeng til liberalistene i IBM. Dermed kunne også andre lage PC, og vi fikk en de facto PC standard. Vel og bra. Men så kom proteksjonistene i IBM på banen igjen, og vi fikk PS/2 og OS/2. Fine produkter, men alle skulle danse etter IBMs proprietære pipe. To poeng til proteksjonistene som beviste at makteliten i IBM fortsatt trodde at det som er godt for IBM er godt for verden. Dermed fikk vi Microsoft og Compaq.

Situasjonen ble etterhvert så alvorlig at endel analytikere for alvor lurte på om IBM ville bestå. Til slutt ble det reagert; folk ble sparket, avdelinger lagt ned eller konsolidert, og ledelsen skiftet ut.

Pipen fikk en annen lyd. Nå, i 1996, står IBM frem som et stort, dynamisk selskap som ligger i forkant av den teknologiske utviklingen. Produktene er cutting edge og prisene svært konkurransedyktige. De selger flest PCer i Norden akurat nå, men er ikke fornøyd med det. De ønsker også å selge flest PCer i hvert enkelt land i Norden. De er aggressive, kundeorienterte og ydmyke!

Jeg tror Internett og IBM passer sammen som hånd i hanske. IBM har fått et fokus - å bygge opp Internettets infrastruktur. De har gått fra å være en ensom monolitt til å være bransjens ivrigste til å inngå allianser. IBM har skjønt verdien av ikke å gjøre alt selv. IBMs verdensomspennede infrastruktur og tyngde - som for få år siden ble sett på som en svakhet - har gitt IBM muligheten og troverdigheten til å fremstå som en virkelig player og stayer i dagens Internettvirkelighet.

Og selv om IBM har fingeren med på det meste som skjer på Internett frykter jeg ikke Lous intensjoner. Det samme kan jeg dessverre ikke si om Bill.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.