IBM reorganiserer divisjon og partnere

IBM-sjef Sam Palmisano mangler egne forretningssystemer, men vil selge mer. Her er hvordan han skal få til det:

IBM er verdens største IT-selskap og dermed også et stort programvareselskapene gjennom salget av sine operativsystem, mellomprogramvare og database. Til tross for sin størrelse har ikke IBM noen samling med forretningsapplikasjoner som konkurrerer med økonomisystemene og det andre SAP, Siebel, Peoplesoft, Oracle og SAP leverer.

IBM har i stedet valgt å være partner med de store aktørene og være den som installerer og integrerer systemene. Dette har bidratt til at de er så store som de er, men programvaredivisjonen kunne vært mye større. Forholdene til partnerne er heller ikke enkelt - for eksempel har Siebel, markedsleder på CRM, inngått et partnerskap med både IBM og Microsoft.

Nå skal IBM forsøke å bli knytte partnerne enda tettere til seg for å øke fjorårets omsetning på 13,1 milliarder dollar.

I følge Financial Times arbeider IBM med å omorganisere programvaredivisisjonen. Planen, forteller IBMs programvaresjef Steve Mills, skal være at man deler divisjonen i 12 industrisegmenter som finans og butikkjeder for å møte kundene tettere.

Dette stemmer bra med hva mange andre leverandører sier - kundene mener på forhånd bransjetilspassede løsninger gir mer nytte for pengene enn å utvikle løsninger for kundene med mer skreddersøm. Norge ErgoGroup uttrykket nylig at vertikale løsninger var en trend i markedet.

    Les også:

IBMs mål skal også være å binde leverandørene av applikasjoner - som Siebel - tettere til seg.

I følge Mills gjør IBM denne reorganiseringen for å møte det de tror er et oppsving i det internasjonale IT-markedet. Omorgansieringen vil påvirke 33.000 ansatte.

Til toppen