Sam Palmisano kan vise til at samfunnsansvar er god butikk: Det åpner nye forretningsområder, og det appellerer til det beste hos de ansatte. (Bilde: Jon Iwata/IBM)

IBM: Samfunnsansvar er god butikk

I avskjedsintervjuer forklarer Sam Palmisano hva han gjorde for å lykkes som toppsjef.

En ny epoke i IBMs historie tok til ved nyttår: Sam Palmisano, toppsjef siden mars 2002, overlot roret til Virginia Rometty, og har kun rollen som styreformann igjen.

Palmisanos virke i IBM det siste tiåret betraktes som et skoleeksempel på hvordan fornye et stort og tradisjonsrikt selskap. Han har kvittet seg med enorme satsingsområder, som pc-avdelingen, gjennomført målrettede oppkjøp, satset internasjonalt og dratt nytte av nye markeder og muligheter i land som India, det hele med et godt øye til bunnlinjen og aksjekursen. De siste fem årene, mens for eksempel Microsoft-aksjen har stagnert, har IBM økt med 80 prosent.

I intervjuer med New York Times forklarer Palmisano at han i løpet av sine første måneder som toppsjef formulerte et «rammeverk for ledelse» basert på fire spørsmål som han tvang seg selv og andre øverst i IBM-hierarkiet til å besvare nærmest på daglig basis.

De fire spørsmålene er:

  • Hvorfor skulle noen handle hos dere, hva er unikt hos dere?
  • Hvorfor skulle noen arbeide for dere?
  • Hvorfor skulle et samfunn la dere arbeide hos dem, i deres land?
  • Hvorfor skulle noen investere hos dere?

Tidlig i 2003 presenterte han spørsmålene på en samling av 300 IBM-ledere.

Svarene la blant annet grunnlaget for å trekke seg ut av pc-satsingen: Pc-er ga liten mulighet for å framstå som unik, marginene var lave, og det var lite rom for reell fornyelse overfor bedriftsmarkedet.

Etter avhendingen av pc-avdelingen, kvittet IBM seg med harddisker. Maskinvareproduksjonen som Palmisano solgte unna, sto for 20 milliarder dollar i årlige inntekter. IBM lot HP bli verdens største IT-selskap, målt i omsetning. I dag har IBM en markedsverdi i på 217 milliarder dollar, mot 51 milliarder dollar for HP. Årsomsetningen til HP er 127 milliarder dollar, mot 106 milliarder for IBM.

Palmisano satset på tjenester – IBM kjøpte PricewaterhouseCoopers i 2002 for 3,5 milliarder dollar – og på teknologi for å analysere store mengder strukturerte og ustrukturerte data. Siden 2005 har IBM brukt over 14 milliarder dollar på å kjøpe 25 programvareleverandører innen beslutningsstøtte og analyse, ikke bare med tanke på forretningsdrift, men med tanke på alt fra medisin til trafikkstyring og forebygging av kriminalitet.

En rød tråd gjennom Palmisanos virke er satsingen på forskning og utvikling. Siden han overtok som toppsjef, har F&U-budsjettet økt med 20 prosent til 6 milliarder dollar i året.

I 2008 lanserte IBM initiativet «Smarter Planet» som i dag omfatter 6000 prosjekter verden over. Palmisano mener det er et grunnleggende kulturelt trekk ved IBM at man ser utover bare sin egen salgsvirksomhet: Store selskaper må ta på seg ansvar for å møte tidens store utfordringer. Smarter Planet handler om global fornyelse innen forretninger, teknologi, energi og miljø.

Palmisano sier at dette er «gammeldags, men motiverende». Det gir troverdighet når han selger IBM til toppsjiktet i årets studentkull: En jobb i IBM gir anledning til virkelig å bety noe, og IBM har hittil fostret fem Nobel-prisvinnere.

Til toppen