Dell presser nå langsomt men sikkert de gamle PC-gigantene over på direktesalg.
I et ydmykende krisetiltak trekker IBM seg nå fra alle amerikanske PC-butikker. Salget av selskapets Aptiva-modeller til private brukere og småbedrifter skal nå skje på Internett, offentliggjorde selskapet i går. Dette kan bety lavere priser og større utvalg for PC-kundene over tid.
IBMs skal dog fortsette å selge sine bærbare Thinkpad-maskiner i butikkene og salget av de mer avanserte PC 300-maskinene til bedriftskundene går videre. Men det spørs om dette er nok - IBM tapte i fjor en milliard dollar - 7,7 milliarder kroner - på sin PC-divisjon. I de to første kvartalene i år tapte IBM nesten to milliarder ny kroner, skriver Wall Street Journal.
Les om PC-bransjens kamp mot direktesalg:Men IBM-sjef Lou Gerstner kvier seg nok for å fyre opp motorsagen - IBM startet PC-bransjen og gav Bill Gates hans gjennombrudd. Det ligger derfor mye prestisje i PC-produksjon for IBM, og Gerstner vil heller prøve seg med tilpasninger før amputasjoner kommer på tale. I forrige uke offentliggjorde han imidlertid en mannskapsreduksjon på 1000 i PC-gruppen.
Milliardminus for IBMs PC-divisjonOgså HP starter direktesalg
Compaq kutter distributører - i USA
Også IBM starter direktesalg av PC-er
Endringene i salget av Aptiva er neppe nok til å snu IBMs PC-problemer. Analytikere tror Aptiva bare står for 4,6 prosent av IBMs totale PC-salg i USA.
Foreløpig gjelder endringene i PC-salget bare USA, men resten av verden følger etter.
- Foreløpig skal vi fortsatt selge Aptiva-maskinene i norske databutikkene, sier Bjørn Roksvold, sjef for IBMs PC-salg i Norge til digi.no.
- Her i Norden og Japan går salget av Aptiva svært bra. Dessuten skal vi effektivisere produksjon og bruke flere av de samme komponentene i både Aptiva og PC 300.
Men etter hvert går det mot direktesalg også her i Norge, innrømmer Roksvold
- Store kunder og enkeltbrukere vil etter hvert kunne kjøpe direkte. Enkeltkunder krever å få sette sammen sin egen maskin med utvalgte komponenter, noe som krever direkte bestilling. Dette vil vi innføre her i Norge, trolig i løpet neste år, sier Roksvold til digi.no.