IBM skal selge Fasts søkemotor

Fast har sikret seg IBM Japan som forhandler og vil ikke avkrefte forhandlinger med IBM USA.

Fast er i ferd med å sikre seg IBM, verdens største dataselskap, som forhandler for sin bedriftssøkemotor.

IBM kjenner allerede produktet svært godt - selskapet bruker søkemotoren selv på sine egne nettsider for å la kunder finne frem.

Fast er mest kjent for sin Internett-søkemotor, men dette har alltid primært vært et markedsføringsverktøy for det Fast egentlig skal tjene penger på: Å selge søkemotorer som lar ansatte og kunder finne frem i dokumentene og nettsidene til en bedrift.

Nå har Fast hanket inn en salgskontrakt med et av IBMs viktigste internasjonale kontorer. IBM skal forsøke å selge Fasts søkemotor til sine store japanske kunder.

- Japan er et av de største markedene i verden, selv om økonomien går dårlig akkurat nå. Vi etablerer ikke et eget kontor, men har i stedet inngått et partnerskap, forteller Fast-sjef John. M. Lervik til digi.no.

- IBM Japan har 10.000 ansatte og har hovedkontor for hele Asia. Vi har tre personer som skal jobbe sammen med IBM Japan, forteller Lervik.

Det naturlige spørsmålet blir da om Fast også arbeider med IBMs hovedkontor om salg av Fast bedrift-søkemotor. digi.no spør, men blir møtt av en lang taushet fra Lervik før han endelig svarer "Ingen kommentar, jeg sitter egentlig i et kundemøte".

Til toppen