IBM skal sikre norske egg og koteletter

Sammen med Nortura utvikles et system for radiomerking og sporing som blir enestående i Norden.

IBM og Matiq har inngått en avtale om leveranse og drift av infrastruktur og sporingsløsninger for næringsmiddelindustrien, basert på radiomerking, altså RFID, går det fram av en pressemelding. Avtalen har en verdi på 11 millioner norske kroner og er den hittil eneste i sitt slag i Norden.

Matiq er et heleid datterselskap i Nortura, Norges største leverandør av næringsmidler, med merkevarer som Gilde, Prior, Terina, Alfathi, Thulefjord og Eldhus. Matiq utvikler og leverer IT-systemer til hele konsernet, og er blant annet spesielt opptatt av løsninger for å fremme matvaresikkerhet og sporbarhet.

Avtalen mellom IBM og Matiq går ut på at de sammen skal utvikle et RFID-basert system for å spore fjærkre- og kjøttprodukter gjennom hele verdikjeden, det vil si «fra bås til bord». Matiq kjøper både maskinvare, programvare og tjenester fra IBM.

–IBM har infrastrukturen, standarden og programvaren for håndtering og analysering av enorme mengder med sporingsdata. Matiq forteller IBM hvilke data som skal håndteres, forklarer Bergquist, administrerende direktør i Matiq.

Produktene vil bli merket med radiobrikker (RFID) som vil samle informasjon for å overvåke forholdene produktet opplever gjennom hele leveransekjeden. Sentralt i løsningen er en sporingsdatabase med analyseverktøy, kalt IBM WebSphere RFID Information Center.

Løsningen er tilpasset standarden GS1 Electronic Product Code Information Services (EPCIS), som gir mulighet til å utveksle RFID-data på tvers av selskaper, overvåke produkter og lagerbeholdning og analysere informasjonen som ligger i sporingsdatabasen.

Nortura har over 7000 ansatte, 21 datterselskaper og en omsetning på 15 milliarder norske kroner i året.

    Les også:

Til toppen