IBM snapper opp en av de siste

Etter tre år med oppkjøp er det snart ikke noen mellomstore programvare-aktører igjen.

Som perler på en snor kommer oppkjøpene av noen av de siste store programvare-aktørene. Det var ikke mange igjen og siden oktober har de siste forsvunnet – SAP kjøpte Business Objects, Oracle har lagt inn bud på BEA og nå kjøper IBM opp Cognos.

IBM skal betale 4,9 milliarder dollar for det som er en av de siste store mellomvare-leverandørene igjen i programvare-bransjen. Mens BEA oppfatter framstøtet fra Oracle som fiendtlig, har IBM inngått en avtale med kanadiske Cognos.

Cognos, som leverer systemer for beslutningsstøtte og forretningsanalyse («business intelligence» eller BI) har 4000 ansatte og vil i dette finansåret omsette for mer enn 1 milliard dollar. Løsningene til Cognos brukes til å samle viktige tall og gi ledelsen sanntids overvåkning av bedriften, gjerne fra et instrumentbord («dashboard») med «drill down»-muligheter.

I IDCs oversikt over BI-markedet, publisert i sommer, rangerer Cognos på tredje plass, ganske langt bak Business Objects, men ikke så langt unna SAS Institute. Oracle, inkludert Hyperion, kom på fjerde plass, med Microsoft på femte (se artikkelen Microsoft kommer som en rakett innen BI).

Datterselskapet Cognos Norge fronter markedet her i landet. De fleste norske kundene forholder seg til den spesialiserte forhandleren og konsulentselskapet Rav Norge som opplever kraftig vekst.

IBM og Oracle har de siste årene gjennomført IT-bransjens dyreste oppkjøpsraider – bare Oracle har brukt snart over 30 milliarder dollar. Både Oracle og IBM og etter hvert SAP har kjøpt både kundemasse og teknologi.

    Les også:

Etter en rekke oppkjøp innen økonomi- og forretningssystemer ble 2007 året da mellomvare-aktørene ble spist opp. Oracle kjøpte Hyperion tidligere i år og nå påpeker bransjefolk at den eneste større gjenværende uavhengige BI-aktøren er SAS Institute.

Dermed blir de tre største leverandørene av systemer til større bedrifter stadig mektigere og kundene presses i større grad til å gifte seg med en total-leverandør. Trenden kan gjøre det vanskeligere for alle de mindre leverandørene når gigantene tilbyr samlepakker.

Og IBMs programvare-sjef Steve Mills benekter det alle mistenker: Man kjøper opp for å sikre seg en mulighet man er redd for at snart er borte.

Drivkraften bak oppkjøpene er enkel: Oracle-sjef Larry Ellison hevder at vinneren i hver bransje høster 70 prosent av inntektene – man må derfor bli størst.

Men Microsoft har ikke vært med i det siste og mange ville kanskje trodd at HP også ville kjøpe noe.

Til toppen