IBM tilbyr verktøy for flerkulturell e-handel

IBM har oppgradert sitt e-handelsverktøy WebSphere Commerce Suite 5.1 med funksjoner for å ivareta lokale særegenheter utover språk og valuta.

WebSphere Commerce Suite er et verktøy for å bygge og kjøre e-handelsapplikasjoner både mellom bedrifter og mot forbrukere. Programvaren har for lengst fått funksjoner som gjør det mulig å tilrettelegge et nettsted til valgfrie språk og valutaer. De nye funksjonene gjør det mulig å bygge inn tilrettelegging for lokale forhold knyttet til for eksempel omsetningsavgift, betalingsmåter og forsendelsesregler. Man kan også bestemme at produktkatalogen skal presenteres ulikt fra sted til sted.

En annen forbedring i versjon 5.1 av WebSphere Commerce Suite, er tilrettelegging for de fordringer mobile brukere har. Det kan spesifiseres regler for visning, meldinger og så videre, som er skreddersydd for ulike mobile klienter.

En tredje forbedring gjelder funksjoner for å tilrettelegge markedsføringskampanjer. Også prioritering av ulike produkter, rabatter, annonser og så videre, kan styres av regler for å tilpasses både stedsbundne og personorienterte forhold.

Den Java-baserte WebSphere Commerce Suite er et av IBMs mest framgangsrike produkter. Omsetningen økte med mer enn 300 prosent i 2000, mot gjennomsnittlig 145 prosent for nisjen det konkurrerer i.

Suiten er umiddelbart tilgjengelig på engelsk for Windows NT. Innen 30. mars vil det være tilgjengelig på ti forskjellige språk og for Windows NT/2000, AIX og Solaris. Startprisen er 9000 dollar per prosessor.

Til toppen