IBM vil forbedre epost på mobilen

Utvikler prototyp til iPhone med etterspurt funksjonalitet.

E-postklientene på dagens mobiltelefoner er gjerne svært enkle. Du kan lese og svare på meldingene, videresende innhold, men ikke særlig mye mer.

Men virksomhetens ansatte har behov for å skille mellom nye og uleste meldinger, sortere e-post og markere innhold for senere oppfølging på kontoret.

Det er konklusjonen til forskere og teknologer ved IBM, som har studert bruksmønsteret.

Selskapet har nå laget en prototyp på en mobil e-postklient, basert på undersøkelser om hvordan e-post brukes i jobbsammenheng.

Prototypen er laget til iPhone og har fått navnet «IBM Mail Triage». (Triage henspiller på siling eller sortering av informasjon).

- Denne applikasjonen gir brukerne mulighet til raskt å administrere og sortere e-posten, for å bestemme hva som må reageres på, og hva som kan vente, oppgir IBM i en pressemelding.

Dette gjøres ved å tildele meldingene ulike oppgaver, og sortere dem i lister. Meldingene kan markeres med valg som «utsett til senere» eller «svar senere», «ring denne personen», «sett opp et møte» og lignende.

Oppgavene støttes også lokalt i IBMs e-postløsning Lotus Notes gjennom en egen utvidelse. Meldinger som er behandlet i mobilklienten dukker opp i et eget grensesnitt på kontormaskinen.

Foreløpig er iPhone-applikasjonen kun tilgjengelig for et begrenset antall IBM-ansatte, men selskapet oppgir at de planlegger å utgi en beta-versjon for eksterne brukere senere.

I mellomtiden har de lagt ut følgende filmklipp på Youtube som demonsterer den nye applikasjonen:

    Les også:

Til toppen