To av IBMs desginere viser frem Verse. (Foto: Jon Simon/Feature Photo Service)

IBM vil også revolusjonere e-post

«Verse» lover en helt ny opplevelse.

Etter Google og Microsoft er det IBMs tur til å forsøke å forandre hvordan vi bruker e-post.

IBM kunngjorde nemlig nettopp det de kaller for Verse, som skal kombinere sosial samhandling med analyse i nettskyen - og målet er å totalt forandre måten vi jobber på. På mange måter et mer ambisiøst og helhetlig mål enn de nye e-post-initiativene til Google og Microsoft.

Den nye e-post-plattformen skal revolusjonere innboksen, skriver IBM i pressemeldingen, og skal gi oss tilgang til en intelligent assistent som både skal organisere og prioritere arbeidsoppgaver og relasjoner.

Poenget er at Verse skal integrere diverse kommunikasjonsmetoder, enten det er tradisjonell e-post, kalender, meldinger, statusoppdateringer, videosamtaler eller fildeling, og det skal gjøre det mulig å gjennomføre smarte søk på tvers av disse forskjellige innholdstyper.

Den innebygde analysemotoren skal gi brukerne en smart oversikt over alle relevante begivenheter, og systemet lærer seg brukerens preferanser og prioriterer over tid. Verse skal for eksempel kunne komme med aktuell bakgrunninformasjon om prosjektet det jobbes med, og hvem som er ansvarlig for det. IBM påpeker at andre e-post-plattformer er opptatt av å analysere brukernes innboks for å tjene penger på det ved å øke annonseringen, og dette fungerer ikke med bedriftskunder og andre som er opptatt av personvern.

Web-grensesnittet til tjenesten.
Web-grensesnittet til tjenesten. Bilde: IBM

IBM skal ha investert 100 millioner dollar i utviklingen av Verse, og bruker sin ekspertise i analyse og nettsky for å gi brukerne de beste resultatene. Brukerne vil også i tiden fremover kunne bruke Watson-verktøyene for å få tilgang til enda mer omfattende tilleggsinformasjon om prosjekter og samhandling.

Verse benytter seg av et helt nytt designspråk som IBM har utviklet, og denne vil brukes på tvers av appene og web-grensesnittet. Kontaktene representeres som runde ikoner, samtidig som IBM gjennomtenkte måter å finne ting på, uansett kilden, enten det er e-post-kontoer eller sosiale nettverk. IBM hinter også at deres nye samarbeid med Twitter vil tjene betydelig på Verse-integrasjon.

Ikke minst - IBM lover sikkerhet av høyeste grad.

– Lanseringen av IBM Verse handler om hvordan kunnskapsarbeidere kan jobbe og samhandle mer effektivt. Analyse forandrer hvordan vi tenker, beslutter, skaper og samhandler. Ved å integrere avansert analyse som lærer deg å kjenne, hva du mener er viktig, nøkkelpersoner og grupper du samhandler med, så vil brukerne få mer tid til å fokusere på verdiskapende arbeid. Det er på tide å fokusere mer på jobben enn på innboksen, skriver Otto Backer Solberg i IBM Norge i en e-post til digi.no.

Verse ser definitivt lovende og elegant ut, og IBM lover å rulle ut en iOS-applikasjon først, deretter en Android-app. Betatestingen for inviterte brukere starter nå i november, og bredere utrulling kommer etter nyttår.

Til toppen