IBM vil være med i kampen om kundene i nettskyen. Selskapet vil onsdag presentere sin nye strategi for å ta markedsandeler fra markedsledere som Amazon.com og Salesforce.com.

IBM vil sloss i skyen

Går etter mindre selskaper.

Markedet for skytjenester har vokst kraftig og aktører som Amazon.com og Salesforce.com har lyktes godt med å tilby tjenester til små og mellomstore selskap som har dratt nytte av stor fleksibilitet.

Gartner forventer at salget av skybaserte tjenester vil nå svimlende 58 milliarder dollar i år, opp 8 milliarder dollar fra i fjor.

Nå vil også IBM være med på festen, og ifølge Wall Street Journal har selskapet samlet partnere for å selge sine tjenester. Dette vil bli offentliggjort av IBM onsdag kveld. Etter hva avisen rapporterer vil IBM konkurrere direkte med Amazon.com, som lar bedrifter låne tilgang til sin enorme nettsky. Amazon.com er markedsleder i dette markedet.

IBM vil også tilby programvare levert over sin egen nettsky, både egne applikasjoner men også partneres. Målgruppen er mellomstore selskap, altså de som har under 1 000 ansatte. Dette er et segment som IBM ikke har et spesielt stort fotfeste i per i dag.

IBM har tidligere gått ut og stempler nettskyen som ett av fire områder hvor de forventer kraftig vekst, ved siden av fremvoksende markeder, analyse-programvare og teknologisystemer for byer. Men de fleste analytikerne mener at selskapet henger etter i konkurransen.

– Vi har ikke sett at IBM har levert etter sine visjoner, sier Marc Benioff som er toppsjef i Salesforce.com til Wall Street Journal. Spørsmålet er om IBM vil klare å utfordre nettskyens giganter.

    Les også:

Til toppen