IBM viser optisk brikke for superraske nett

IBMs nye prototyp på optisk brikke for nett kan overføre en DVD på en brøkdel av et sekund.

Torsdag 29. mars vil forskere fra IBMs TJ Watson Research Center legge fram en rapport om en ny type brikke for optisk overføring av data, på fagkonferansen 2007 Optical Fiber Conference i Anaheim i California.

Rapporten bærer tittelen 160-Gb/s, 16-Channel Full-Duplex, Single-Chip CMOS Optical Transceiver, og handler om nettopp det: En transceiver realisert i vanlig halvlederteknologi – CMOS – som kan koples rett på optiske fiber, og som kommuniserer i opptil 160 gigabiter per sekund med 16 toveis kanaler.

160 Gb tilsvarer 20 GB, altså en spillefilm i høyoppløselig format. En slik kan altså overføres på ett sekund, mot rundt en halvtime på dagens bredbånd.

Brikken er svært kompakt, bare 3,25 x 5,25 millimeter. Den er også kjølig, slik at den kan plasseres tett inntil en hovedprosessor i en PC eller en server. IBM tror den kan knyttes mot svært rimelige trykte optiske kretser.

Anvendelsene er mange, ikke bare innen underholdning. Den høye sammenkoplingshastigheten vil gi helt nye muligheter innen klynger og tungregneanlegg der tusener av prosessorer koples sammen. Tung grafikk, for eksempel røntgenbilder og avanserte visualiseringer innen oljesektoren, vil kunne overføres praktisk talt i sanntid.

Kommersiell markedsføring forutsetter at IBM finner fram til en rimelig metode for å masseprodusere brikkene. De første eksemplarene ventes å brukes i superdatamaskinen Blue Gene: Pentagons forskningsavdeling Darpa har bidratt til å finansiere utviklingen.

Deretter kan brikkene inngå i mindre avanserte tungregneklynger og til nettverksutstyr som svitsjer og rutere. Det at brikkene krever lite strøm, skal innebære ikke bare større ytelse for de ferdige maskinene, men også mindre strøm til både drift og kjøling.

IBM sier selv de første kommersielle anvendelsene kan komme i løpet av tre år. Observatører mener det vil ta mellom halvannet og to og et halvt år før selskapet brukere brikkene i egne produkter. Hvordan IBM har tenkt å markedsføre selve brikkene, er ikke klart.

Til toppen