IBMs Gerstner: Skal ikke konkurrere med kundene

IBMs suksesskriterium nummer én er å avstå fra konkurranse med sine kunder. Derfor skal IBM være en ren teknologileverandør, ikke innhold- eller aksessleverandør, fortalte IBMs toppmann Lou Gerstner i sin hovedtale på Internet World i New York onsdag.

Louis V. Gerstner jr., president og administrerende direktør i IBM, holdt åpningstalen i forbindelse med Internet World som åpnet onsdag i New York. Gerstner fastslo at IBM har bestemt seg for at ikke å konkurrere med sine kunder er suksesskriterium nummer én. IBM skal være en ren teknologileverandør, ikke drive med aksess eller innhold. Dermed skiller de seg fra endel andre teknologiaktører som opptrer i flere roller.

Dermed sørger Gerstner for å fokusere til fulle på den dobbeltrollen Microsoft har plassert seg i, og distansere seg fra denne på egne og IBMs vegne. Bill Gates holder ingen forretningsområder hellig, og er for eksempel i ferd med å bli en stor medieaktør gjennom Microsoft-NBC satsningen MSNBC og gjennom sin gedigne CD-ROM produksjon.

Gerstner fremhevet Lotus Domino som den mest kostnadseffektive Internett-serverløsningen på markedet i dag. Han fortalte at Domino ble utviklet for å takle Olympiaden i Atlanta og senere har blitt kommerisalisert.

Gerstner fortalte også at Internett ikke nødvendigvis har skapt ny teknologi, men at det globale nettet har skapt enighet om standarder. Han mener også at oppkoblingen til Internett ikke er det strategisk viktigste, men at det er innhold, innhold, innhold som teller. Fremtidens vekst vil komme innen intranett - bedriftsinterne nett, og extranett - nett mellom en bedrift og dets samarbeidspartnere. Bransjenettsteder med interaktivt, betalbart innhold vil oppleve en voldsom vekst.

Gerstner pekte avslutningsvis også på at vi vil få mobile nettverk hvor man er konstant koblet opp mot Internett, eksempelvis fra bil, og løpende kan motta navigasjonsinformasjon.

Til toppen