Ice-kundene surfer mest

Slår Telenor med mange lengder.

I en rapport fra Post- og Teletilsynet (PT) om det mobile bredbåndsmarkedet i Norge i første halvdel av 2009, opplyses det at det er stor forskjell på hvor mye kundene til de ulike leverandørene faktisk bruker tjenestene.

Telenor er det klart største leverandøren og hadde ved utgangen av første halvår 60,9 prosent av de 381 tusen norske kundene av mobilt bredbånd, men disse kundene stod likevel bare for 48,7 prosent av den totale trafikken.

Med mobilt bredbånd menes i denne sammenheng kunder som har et særskilt abonnement for mobilt bredbånd, hvor det betales en egen pris for denne tjenesten, og

hvor datatrafikken leveres til en pc via et eget modem eller mobiltelefon. Brukere som surfer med mobilen er ikke med.

Ice.net, som er den tredje største leverandøren av mobilt bredbånd i Norge, hadde ved utgangen av første halvår 8,4 prosent av kundene. Men disse kundene stod til sammen for 13,3 prosent av datatrafikken.

Netcom hadde på sin side 26,7 prosent av kundene, som stod for 36,0 prosent av datatrafikken, noe som gir selskapet en andreplass både når det gjelder antallet kunder og trafikkmengden per kunde.

Markedsandeler målt ved antall abonnement og datavolum i 1. halvår 2009(privat-og bedriftskunder samlet). Kilde: Post- og teletilsynet.
Markedsandeler målt ved antall abonnement og datavolum i 1. halvår 2009(privat-og bedriftskunder samlet). Kilde: Post- og teletilsynet.

Det er stor forskjell på hvor mye privatkundene laster opp og ned i forhold til hvordan bedriftskundene benytter tjenestene. Mens en gjennomsnittlig privatkundene genererer en datatrafikk på 1,9 gigabyte i måneden, er det tilsvarende tallet for bedriftskundene 0,6 gigabytes.

Lønnsomheten virker derfor mye høyere per bedriftskundene, som betaler i snitt 0,35 kroner per megabyte, mens privatkundene bare betaler 0,08 kroner per megabyte.

Privatkundene står altså for 80 prosent av trafikken, men bare 47 prosent av omsetningen skriver seg fra denne gruppen.

Til sammen utgjorde datatrafikken 2,6 millioner gigabyte, mens omsetningen var på nærmere 339 millioner kroner i første halvdel i år.

I denne perioden ble det opprettet nærmere 120 tusen nye bredbåndsabonnementer, mens antallet nye abonnementer var temmelig nøyaktig 100 tusen i andre halvdel av fjoråret. Dersom veksten fortsetter, ventes det at antallet abonnementer vil passere en halv million innen nyttår.

Diagrammet nedenfor viser utviklingen i markedsandelene til de ulike leverandørene. De viser først og fremst at Netcom ikke har greid å opprettholde forspranget det fikk ved å være tidlig ute med å tilby mobilt bredbånd, mens Telenor har hatt en kraftig vekst. Diagrammet viser også at de mindre aktørene til sammen har greid å få en klar vekst i markedsandelene det siste året.

Utvikling i markedsandeler per halvår (målt ved antall abonnement for privat-og bedriftskunder samlet). Kilde: Post- og teletilsynet.
Utvikling i markedsandeler per halvår (målt ved antall abonnement for privat-og bedriftskunder samlet). Kilde: Post- og teletilsynet.

    Les også:

Til toppen