Ice.net leverer mobilt bredbånd også til bedriftsmarkedet. En av referansekundene er Veidekke. (Bilde: Ice.net)

Ice.net i pluss

Tapte penger i 2010 og 2011.

Ice.net har kunngjort sitt årsregnskap for 2012. Selskapet leverer trådløst bredbånd i 450 MHz-båndet som tidligere var brukt til analog mobiltelefoni. Radiosamband i dette frekvensbåndet gir god dekning i områder med høye fjell og dype daler, samt langs kysten. Ice.net markedsfører seg følgelig som hytte- og båtfolks bredbåndleverandør. Ice.net når 75 prosent av Norges landareal, samt opptil 120 kilometer til havs.

Nøkkeltallene viser at omsetningen havnet på 293 millioner kroner i 2012, mot 205 millioner i 2011 og 143 millioner i 2010. Den innebærer en vekst i 2011 på 44 prosent, og en vekst i 2012 på 43 prosent.

Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) var minus 115 millioner kroner i 2010, minus 31 millioner kroner i 2011, og pluss 18 millioner kroner i 2012.

Årsresultatet på minus 117 millioner kroner i 2010 ble bedret til minus 36 millioner kroner i 2011. I 2012 ble årsresultatet positivt: 12,3 millioner kroner.

Ice.net lover mobilt bredbånd også på høye fjell og i dype daler.
Ice.net lover mobilt bredbånd også på høye fjell og i dype daler. Bilde: Ice.net

– Årene 2010 og 2011 handlet utelukkende om vekst, volum og investeringer i infrastruktur, mens vi i 2012 skulle begynne å tjene penger. Vi følger altså vår strategiske plan til punkt og prikke, sier Eivind Helgaker, administrerende direktør i ice.net.

Helgaker viser ellers til vedvarende sterk kundevekst, på 21 prosent i 2012. Tall fra Post- og teletilsynet viser en økning i markedsandel fra 12,0 prosent i 2011 til 12,9 prosent i 2012. Han viser til at produktene til Ice.net er tilpasset behovet for mobilt bredbånd i hjem, bil, båt og hytte, samt til bedrifter som opererer i grisgrendte strøk eller under spesielle forhold. En av selskapets referansekunder på mobilt bredbånd til bedrift er Veidekke.

Til toppen