Ice ønsker Netcom velkommen etter

Glad for økt fokus på mobilt bredbånd, men kritiserer konkurrenten for dårlig distriktsdekning.

Mandag kunne digi.no fortelle at mobiloperatøren Netcom nå satser for fullt på å levere mobilt bredbånd som et godt alternativ for de fleste "vanlige" brukere. De har kommet godt i gang med HSDPA-utbyggingen, som gir en nedlastningshastighet på inntill 3,6 megabit i sekundet.

    Les også:

Utfordringen for brukerne er at dette foreløpig bare er tilgjengelig for brukere i sentrale strøk, påpeker en av Netcoms konkurrenter, Nordisk Mobiltelefon. De har bygd ut sitt eget nett basert på den amerikanske CDMA-standarden.

- Vi snakker om ekte mobilitet, det nytter ikke med kjempehastighet sentralt hvis man ikke får mer enn GPRS ute på hytta, sier Matthias Peter, administrerende direktør i Nordisk Mobiltelefon Norge, til digi.no.

Han hevder at Ice nå dekker nærmere 80 prosent av Norges befolkning, og at alle disse basestasjonene gir datahastigheter som kan matche Netcoms HSDPA-hastigheter, samt at de har bedre opphastighet.

- Det er Ice som har initiert mobilt bredbånd til privatmarkedet. Det er vi som er utfordreren her, sier Peter.

Ice har tidligere operert med et tak på hvor mye brukerne får lov til å laste ned, og i kundeavtalene har de forbeholdt seg retten til å fakturere ekstra hvis kundene bruker mer datatrafikk enn det. I praksis har det imidlertid ikke blitt gjennomført.

- Ingen har blitt fakturert, og det er heller ikke meningen, men vi har vært i kontakt med enkelte ekstrembrukere, sier Peter til digi.no.

Problemstillingen er den samme som Netcom og andre leverandører av trådløs datatrafikk har. Hvis noen brukere spiser opp båndbredden, blir det for lite igjen til de andre. Både Netcom og Ice forbeholder seg derfor retten til å begrense trafikken på ekstrembrukere.

- Vi ser at den største trafikkøkningen er en superbrukergruppe av intensive brukere som har dukket opp i større omfang enn før. Mange familier har hatt med sine ungdommer på hytta, og de har tatt med sine internettvaner hjemmefra, sier Peter.

I motsetning til Netcom, som tilbyr abonnementer som løper og går, satser Ice også på å tilby korte ukesabonnementer som kan brukes i ferieperioder. Dersom man allerede har utstyret kan man velge å betale 175 kroner for en enkelt uke med bredbåndstilgang.

- Vi har et antall kunder som velger ukesabonnement. De bruker det mer enn de har forventet, så jeg kan bekrefte at det blir business av det, sier Peter.

I fjor sommer fikk Ice kraftig kritikk etter at mange kunder ikke opplevde å få den kapasiteten de ble lovet. Dette skal imidlertid ikke ha vært et stort problem i år.

- Vi er et helt annet sted nå. Vi har et fire ganger så stort nett, sier Peter til digi.no.

Han utelukker ikke at enkeltkunder har opplevd problemer, men mener at kapasiteten nå er såpass god at det vil være snakk om unntakstilfeller.

Selv om Netcoms økte satsning på mobil datatrafikk er en potensiell trussel for Nordisk Mobiltelefons egen satsning på Ice, ser de også fordelen i at det nå blir et kraftig økt fokus på trådløst bredbånd.

- I den grad at flere snakker om mobilt bredbånd er det en fordel, for det er jo en fersk bransje. I og med at de større aktørene kommer på banen hjelper det at kategorien mobilt bredbånd blir tydeligere i bevisstheten hos forbrukerne, sier Peter.

Han er imidlertid ikke bare positiv, og benytter anledningen til å sparke litt mot Netcom og Telenors foreløpige begrensede HSDPA-utbygging.

- Det er litt synd at forventningen til mobilt bredbånd faller når kundene opplever treg GPRS-hastighet utenfor der Telenor og Netcom med sin sparsommelige 3G-utbygging tar ordet i egen munn, sier Peter.

Til toppen