BEDRIFTSTEKNOLOGI

ICO vil lære av andres tabber

"Sist, men best" er ICOs Europasjef Peter Odenthal sitt hovedbudskap når han kommenterer at selskapet åpner sin satellittelefontjeneste etter både Iridium og Globalstar.

Frode Eriksen
14. apr. 1999 - 11:53
Peter Odenthal.
Peter Odenthal.

ICO er midt inne i en aksjeutvidelse og tviholder derfor på alle tall som kan påvirke aksjekursen, men Europasjef Peter Odenthal sier at tallene er i ICOs favør. - Vi kan si mer om dette i juni når aksjeutvidelsen er over, men akkurat nå må vi være nøye med hva vi forteller.

Det han imidlertid sa var at ICOs forventede kapasitet blir 45.000 samtaler, fordelt med 4.500 på hver av de 10 satellittene som skal utgjøre systemet. I samtaleminutter blir dette 4-6 milliarder. I ICO snakker en så langt om en minuttpris på $ 1,95 som vil variere etter hvor den som ringer befinner seg og etter abonnementstype.

- Det at vi lanserer vår tjeneste sist av de tre store selskapene innen dette segmentet betyr ikke at vi blir hengende etter, sier Odenthal. - Vi er forsiktige med å love ting vi ikke er helt sikre på at vi kan holde. I markedet kreves det dessuten stor grad av opplæring av kundene. Mange tror at satellittelefoni ikke har global dekning eller koster for mye. Vi slipper mange av disse kostnadene siden vi har to selskap før oss som tar seg av den biten før vi kommer på banen.

ICOs informasjonssjef, Michael Johnson utdyper dette overfor digi.no. - ICO er et prosjekt som ble født av Inmarsat, som dette systemets nye generasjon håndholdte satellittelefon. Sammen med en rekke telefonprodusenter verden over lager vi nå terminaler til ICO, og ser store muligheter i den eksisterende kundebasen som Inmarsat allerede sitter med og tjener penger på. Vi regner med en viss overgang til ICO. Målet er at kundene skal bli regulære brukere av ICO. Det er viktigere mer færre kunder som ringer mer, enn mange kunder som nesten ikke bruker telefonen i hele tatt.

I ICO peker på flere forhold som gjør det lettere for selskapet å klare seg i markedet enn hovedkonkurrentene. I første rekke er det prognosene som forteller at det om få år vil være en større etterspørsel etter satellittelefontjenester enn det alle de tre selskapene ICO, Globalstar og Iridium har kapasitet til å levere.

Men viktigst av alt er satellittkonseptet. - Vi kjøper 12 satellitter store som busser, sier Odenthal. 10 av disse skal gå i to jordbaner 10.000 kilometer over havet. For en gjennomsnittlig kunde vil en satellitt være synlig i 40 minutter før den forsvinner under horisonten, noe som er betydelig mer enn konkurrentene. Banehøyden øker også satellittenes levetid til 12 år, dobbelt så mye som Iridiums satellitter. Dette gjør det betydelig billigere å vedlikeholde systemet. Det blir også billigere å bringe satellittene i sine riktige baner.

ICO vil tilby taletelefoni med en høyere båndbredde enn hva for eksempel Iridium kan tilby i dag, og planlegger for 2,4 kbit/s uplink og 9,6 downlink (9,6 er det samme som i GSM 900). Det er imidlertid muligheter for å oppgradere til 38,4 kbit/s.

- Vi ønsker også å stimulere til konkurranse mellom leverandørene av satellitterminalene, sier Odenthal. ICO har så langt inngått avtaler med ni telefonprodusenter som alle skal lage terminaler innenfor ulike nisjer. Blant disse er norske Nera, som skal lage terminaler for maritim bruk.

Salgs og markedsdirektør i Neras ICO-program, Frank Rodahl, sier til digi.no at dette er et en naturlig oppfølging av Neras WorldPhone-telefon som brukes i Inmarsat-systemet, og som er dagens generasjon Inmarsat-terminal fra selskapet. Neras ICO-terminaler vil i tillegg til å være en ICO-terminal kunne brukes på GSM 900 og 1800-nettene.

Odenthal sier at mye av jobben det nærmeste året vil knyttes til roamingavtaler og å etablere avtaler med selskap som ønsker å videreselge ICO. Men ICO tenker allerede nå på hva ICO skal gjøre når neste generasjon mobiltelefoni blir bygd ut fra 2001/2. - Da må ICO tilpasse seg.

Første ICO-satellitt skytes opp i juni ved hjelp av en russisk Proton bærerakett.

Vis mer

Det kommersielle satellittelefonimarkedet:

Satellitt-telefoni Iridium Globalstar ICO
Kommersiell oppstart 1. november Q4 1999 Q3 2000
Antall satellitter 66 (+ reserver) 48 (+ reserver) 10 (+ 2 i reserve)
Banehøyde 800 km 920 km 10.000 km
Båndbredde 2,4 kbit/s 9,6 kbit/s 9,6 kbit/s
Tjenester tale, p.søk. tale tale
Investeringer $ 5 mrd. minst $ 4 mrd. $ 4,7 mrd.
Eiere Motorola, foruten Telecom Italia, Veba, Korea Mobile Telecom, Sprint, russiske Khrunichev og Lockheed Martin Corporation. Loral Space and Communications (42%), Qualcomm, foruten AirTouch, Alcatel, Alenia, China Telecom (HK), DACOM, Daimler-Benz Aerospace, Elsacom, France Telecom, Hyundai, og Vodafone. Inmarsat, foruten 60 eiere i en kjernegruppe - i hovedsak teleselskap - der mange allerede er eiere i Inmarsat.
Kort historie Prosjektet ble "født" under en ferietur i 1985 og deretter utviklet av Motorolas ingeniører til systemet åpnet 1. november 1998 etter mange tekniske problemer. Etablert i 1991 av Loral og Qualcomm. for å sikre CDMA-standarden et fotfeste som et alternativ til GSM også utenfor de bakkebaserte nettene. Initiert av Inmarsat og etablert i 1995 som neste generasjon Inmarsat-telefon. Etablert som selvstensig selskap utenfor Inmarsat-plattformen.
Mobil-teknologi GSM, AMPS GSM, AMPS/CDMA GSM, AMPS
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra