Icon avbryter Asia-kjøp og taper mer

Icon Medialab, med toppsjef Ulf Dahlstrøm (bildet) i spissen, trekker tilbake budet på Icon Medialab i Asia. Det kommer frem av et resultatvarsel det svenske selskapet sendte til markedet fredag.

Det svenskbaserte konsulentselskapet Icon Medialab sliter for tiden. Selskapet trekker tilbake budet på Icon Medialab i Asia, et selskap som heter det samme, men som har andre eiere.
Les mer om det kortvarige Asia-eventyret: Kjøper Icon Asia til dobbel pris

Dessuten taper selskapet mer penger enn det som var forutsatt.


Tap på København-kontoret og ved London-kontoret er hovedårsaken til at selskapet taper penger i fjerde kvartal, skriver den svenske avisen Dagens Industri.

- Jeg trodde heller ikke det var mulig å tape så mye penger, sier toppsjef i Icon, Ulf Dahlsten, til Dagens Industri (DI).

Han forteller til den svenske avisen at selskapet har roet ned ekspansjonstakten.

- Lønnsomhet er førsteprioritet akkurat nå, sier Dahlsten til digitoday.no.

Selskapet regner med et tap på 50 millioner kroner før goodwill-avskrivninger for fjerde kvartal i år. I dette tallet er ikke restruktureringskostnader tatt med.

- Bakgrunnen er problem ved noen av våre kontorer. Vi håpet at dette skulle vektes opp med gevinster på andre avdelinger, men det har ikke skjedd i dette kvartalet, sier Dahlsten til DI.

Selskapet venter å omsette for 540 millioner svenske kroner, en økning på 12 prosent fra tredjekvartals omsetning.

Antallet ansatte ventes av ledelsen i Icon å bli det samme som ved utgangen av tredje kvartal, nærmere bestemt 2.000 personer. Dahlsten sier at det ikke er ventet at det blir verken oppsigelser eller nyansettelser i tiden som kommer.

Selskapet skriver i en pressemelding at de venter å gå i pluss i løpet av 2001.

Til toppen