Internettselskapene Arakno og Intergate slås sammen med Neo Interaktiv og danner det nye Icon Medialab AS i Norge. Det nye selskapet blir blant landets største Internett-byrå.
Målt i forhold til ansatte og omsetning ligger de kun bak fusjonerte New Media Science ASA og InfoStream AS(Intervett) i størrelse.
Like før jul var det klart at svenske Icon Medialab, det mest ekspansive webbyrået i Norden, endelig entret Norge gjennom å kjøpe opp Neo Interaktiv som til da hadde vært eid av Scandinavia Online (SOL).
Gjennom oppkjøpet av Neo hadde Icon greid å skaffe seg et fotfeste også i Norge etter å ha planlagt inntredenen i halvannet år.
Men Icon sa fra første stund at de ikke kom til å nøye seg med dette ene trekket.
- Vi må opp i en kritisk masse på 50-60 ansatte for å kunne betjene store kunder, fortalte administrerende direktør i svenske Icon, Franco Fedeli, på en pressekonferanse for drøyt én måned siden. Med kun 25 ansatte i Neo Interaktiv måtte de ha flere selskap for å nå opp i kritisk masse.
En svensk emisjon på 130 millioner svenske kroner fra juni i fjor har vært med på å finansiere den ambisiøse internasjonale ekspansjonen.
Ved utgangen av år 2000 har Icon satt som mål å oppnå lønnsomhet i et verdensomspennende webkonsern med 20 kontorer fordelt på 16 land. I dag har konsernet nesten 400 ansatte fordelt på 10 land.
Lønnsomheten er det verre med. Det er kun svenske og spanske Icon som i dag drives med overskudd.
Den ene nye norske fusjonspartneren, Arakno AS, er et selskap med ti ansatte som blant annet har samarbeidet tett med Schibsted-eide Hugin og den andre fusjonspartneren Intergate AS. Selskapet har spesialisert seg på investeringsinformasjon og selskapspresentasjoner på Internett, men har også utviklet e-handel- og intranettløsninger.
Intergate er på sin side et teknologiselskap med røtter tilbake til 1996. Selskapet har før fusjonen hatt 14 ansatte, der de fleste sitter med informatikkbakgrunn.
- At valget falt på Intergate og Arakno skyldes at de tre selskapene utfyller hverandre på en utmerket måte, både med hensyn til kompetanse og kunder, sier daglig leder i norske Icon Medialab, tidligere adm.dir. i Neo Interaktiv, Alexander Arnesen, i en pressemelding.
Ifølge det nyfusjonerte selskapet skal man gå rett i strupen på New Media Science (NMS) som i overgangen september/oktober 1998 slo seg sammen med Digital Hverdag.
Norges største webselskap, NMS, har totalt 75 ansatte i staben og omsatte for 55 millioner kroner i fjor. Under helgens selvskrytkonkurranse for nettbransjen, gull.taggen, rasket New Media Science/Digital Hverdag med seg syv av ti priser.
Ingen av de tre konkurrerende fusjonspartnerne gikk på sin side seirende ut av noen av kategoriene.
- Med en størrelse på rundt 50 medarbeidere i Norge kan vi ta på oss de største og mest krevende utviklingsprosjektene, i tillegg til at vi kan bygge videre på et sterkt, internasjonalt fagmiljø innenfor rådgivning, design og utvikling, sier Alexander Arnesen, som tror dette bare er begynnelsen av en lang konsolideringsprosess i bransjen.
Icon varslet da de gikk inn i Norge ved juletider at de godt kunne tenke seg å bygge et selskap på 100 ansatte i Norge på sikt.