Icon: Fra 0 til 80 på syv uker

Icon Medialab har i Norge på kort tid vokst fra null til 80 ansatte ved å samle fire tidligere ulike selskap under sine vinger - og Alexander Arnesen skal forsøke å få selskapene til å spille sammen.

Arnesen startet sin karriére i Boston Consulting Group, hvor han hadde base i Stockholm. Senere ble han med Nils Petter Nordskar i oppstarten av New Media Science. Nå sitter han som sjef for den norske delen av den svenske og internasjonale vekstkometen Icon Medialab, et selskap som i Norge har vært i virksomhet i knappe to måneder, men likevel har rukket å bli vel 80 ansatte.

Det har de gjort ved oppkjøp. Icon kjøpte Neo Interaktiv fra Schibsted/Scandinavia Online, og fikk 26 mann på kjøpet. De kjøpte Arakno og Intergate med 10 og 14 ansatte hver. Nå overtar de altså Thunder House, som har 26 ansatte ved overtagelsestidspunktet, men som mister minst tre av dem i løpet av kort tid.

Odd Martinsen, Jostein Borgmo og Eirik Johnsen forlater Thunderhouse for å starte for seg selv.

Dermed unngår Icon komplikasjoner med lederkabalen - ingen rivalisering mellom adm. dir Odd Martinsen i Thunderhouse og Alexander Arnesen.

Likevel er det litt av en utfordring å få fire ulike selskap til å fungere sammen.

- Det ville nok vært vanskeligere, om ikke umulig, hvis vi var i en mer etablert bransje, sier Arnesen til digi.no.

- De ansatte i våre selskaper er forberedt på forandringer. Ekspertisen i norsk web-design er et lite og tett miljø hvor mange kjenner hverandre fra før, mange har arbeidet sammen før, og mange har gått på skole sammen. Derfor tror jeg nok det skal la seg gjøre å få fusjonen til å fungere.

Lokaliseringen av det voksende selskapet er ennå ikke bestemt.

Til toppen