Icon fusjonerer med Red Valley

Det endte med nederlandske Red Valley for det kriserammede svenske Icon Medialab. Fusjon og ny kapital skal berge de to selskapene ut av dødvannet.

Bak Red Valley finnes Michiel Mol, som etablerte og eier det meste av det nederlandsre konsulentselskapet Lost Boys. Nå fusjoneres Lost Boys med Icon Medialab i en tilpasset transaksjon. Icon kjøper 100 prosent av Lost Boys som finansieres ved en aksjeemisjon, som gir Lost Boys vel 30 prosent av aksjene i det nye selskapet.

Michiel Mols familie står bak Red Valley, basert på en formue fra da Michils far Jan Mol solgte selskapet sitt til Cap Gemini, sier en av Icons grunnleggere og styremedlem, Jesper Jos Olsson, til Dagens Industri. Michiel selv eier 75 prosent i Lost Boys.

Red Valley eide fra før Icon-aksjer og kommer nå over 40 posent i selskapet, nærmere bestemt 46 prosent samlet. Dette løser ut budplikt på øvrige aksjer, men det er gitt aksept for å likevel ikke gjøre dette i dette tilfeller i og med at en vil etablere en eierskapsløsning der Red Vally skal ligge like under 40 prosents eierskap.

Mens Icon er hardt rammet av dot.com-døden er Lost Boys ikke like hardt rammet på grunn av tidligere justeringer.

Målet er et driftsresultat i pluss fra midten av neste år, og selskapet skal etter planen fortsatt være notert på Stockholms børs. Hovedkontoret flyttes imidlertid til Amsterdam og konsernsjef blir dagens fungerende konserjsjef i Icon, Rens Buchwaldt. Selskapet får vel 1.500 ansatte, hvorav 500 kommer fra Lost Boys.

Til toppen