Icon-gründer lærer opp norske ledere

En av Sveriges mest kjente næringslivsledere, Icon-gründer Johan Staël von Holstein, skal lære opp rekrutteringsansvarlige og toppledere i norske bedrifter.

Johan Staël von Holstein skal gi norske ledere et innblikk i fremtiden med den nye økonomien. 29. september holder han foredrag (for et beskjedent honorar pålydende 100.000 kroner) på et seminar som arrangeres av rekrutteringstjenesten Jobline.

von Holstein (37) er en av de mest innflytelsesrike og fargerike lederne i Sverige om er dukket opp i kjølvannet av den nye økonomien. Han har blant annet vært med å bygge opp både Icon Medialab og LetsBuyIt.com, og tatt begge disse selskapene på børs i løpet av de siste årene. I tillegg er han involvert i en rekke andre selskaper.

- Den nye økonomien har stilt arbeidsgivere overfor en rekke nye utfordringer, både når det gjelder å rekruttere medarbeidere og holde på dyktige mennesker. Jobline mener det er viktig at norske ledere får muligheten til å lære av dem som kan dette området best. Derfor arrangerer vi et formiddagsseminar for rekrutteringsansvarlige og toppledere i norske bedrifter, sier administrerende direktør Haakon Gellein i Jobline Norge AS.

Gellein innrømmer at det koster å arrangere seminarer med foredragsholdere på von Holstein-nivå. Han må punge ut med 100.000 kroner for Icon-gründerens foredrag. Gellein sier til digitoday.no at det faktisk ikke er et uvanlig høyt honorar for ettertraktede foredragsholdere. Det finnes til og med de som tar enda mer.

Det viser seg også at flere aktører og bedrifter er villige til å punge ut for å høre gull-ord fra kjendismunn.

Det er Sverige som har de største IT-personlighetene i denne del av verden, foruten en og annen styrtrik gründer i Storbritannia (Lastminute.com ble det jo blest om..)

Svenskene kan skilte med Kjell Nordström, foruten von Holstein selv. Nordström tar skyhøye honorarer og er en av de mest kjente foredragsholderne på den nordlige halvkule, en skikkelig "popstjerne".

I Norge har vi ikke de samme personlighetene å skryte av. De fleste gründere og "guruer" digitoday.no har spurt, sier de ville stilt opp gratis eller i hvert fall ikke tatt mer enn 20.000 kroner, alt ettersom hvilken PR-effekt det gir for vedkommendes eller bedriftens del, og hvem foredragsholderen skal snakke til.

Dersom man bruker noen timer på forberedelser, flyr til et annet land for å holde foredraget, og bruker en til to dager samlet sett på oppdraget, er forresten ikke 50.000 eller 100.000 så fryktelig mye. Ikke mye mer enn de dyktigste konsulentene tar.

Men allikavel. 100.000 kroner timen...

Til toppen