Det ekspansive webbyrået Icon Medialab, som ved årsskiftet kjøpte seg inn på det norske markedet blant annet ved å kuppe Neo Interaktiv, er på gang igjen. Tirsdag morgen klokken 10:57 ble handelen med aksjene stoppet på Stockholms fondbørs.
Da hadde kursen først gått nedover før den steg kjapt på morgenkvisten med seks svenske kroner.
- Det var noen rykter i sving, sier informasjonssjef Fredrik Landergren til det svenske nyhetsbyrået TT.
Icon har sendt ut en pressemelding hvor de inviterer til pressekonferanse onsdag morgen klokken 08:00. Dette har satt i gang spekulasjonene i svensk presse. Resume.se tror på børsinntreden på Nasdaq etter at man skaper et felles selskap med en amerikansk partner eller ved hjelp av en investeringsbank.
TT viser til tidligere oppslag i amerikansk datapresse hvor Icon og en av gründerne offentliggjør at de søker en partner i USA.
CNETs News.com skrev ved hjelp av Reuters den 2. mars at Icon var på jakt etter en amerikansk partner for å få fart på ekspansjonsplanene. Icon er allerede på plass med et kontor i San Francisco, men satser meget sterkt på holde konkurrentene fra livet i den globale konkurransen om internettkundene.
Gründer Johan Stäel von Holstein viser til at det amerikanske selskapet USWeb er på full fart inn i det europeiske markedet.
- Hadde vi vært amerikanske, hadde vi vært ti ganger større enn vi er i dag, sa han til Reuters og viser til at det svenske markedet for lite for våre ekspansjonsplaner. Vi har bare ikke råd til å ha en slik billig aksje, mente han. Holstein sa også at det trolig ville bli en ny emisjon i løpet av året og at de uansett skal inn på internasjonale børser som Nasdaq.
På grunn av den hurtige ekspansjonen er Icon langt fra å gå i pluss. Resultatene som ble lagt fram i februar viser et negativt resultat for 1998 på rundt 34 millioner svenske kroner. Omsetningen var på drøyt 131 millioner. For åtte måneder i regnskapsåret var omsetningen på nesten 99 millioner og minusresultatet på 27,6 millioner svenske kroner.
I januar ble Icon inkludert blant de beste 50 interaktive selskapene i verden av magasinet AdWeek. På listen var det 49 amerikanske og et svensk selskap.