Icon Medialab ekspanderer i øst

Internettselskapet Icon Medialab ekspanderer til Asia, en satsing som koster selskapet 600 millioner kroner. Nå skal nettselskapet forløse sin internasjonale strategi.

Icon Medialab skal satse 70 millioner dollar eller 600 millioner norske kroner på å ekspandere i Østen. Dette er selskapets største investering noen gang for å kapre nye markeder, og kanskje den største investeringen et Internett-selskap noen sinne har gjort i en slik sammenheng.

- Vi anser Asia som et spennende marked. Dessuten er tiden inne for å satse der nå, forteller Helga Baagbøe, informasjonssjef i Icon, til digi.no.

Icon har lenge hatt planer om å ekspandere i det asiatiske markedet. Selskapet etablerte et kontor i Kuala Lumpur i 1998, men Asia-krisen ødela satsingen Icon hadde planlagt. Siden var planen å ekspandere først i Europa, så USA og deretter i Asia. Baagbøe sier til digi.no at Icon skal offentliggjøre sin satsing i USA innen kort tid.

Det er Johan Staël von Holstein som har tatt initiativet til Asia-fremstøtet, og han kommer til å lede selskapets satsing sammen med Jonas Rahmn. Johan Staël von Holstein var en av gründerne i Icon.
Les:
Icon taper 300 millioner
Ny Icon-topp skal koordinere datterselskapene
Icon-kvartett casher aksjer for 250 millioner
Adolfsen og von Holstein i mobil enhet
Icon bytter toppsjef

Icons hovedkontor i Asia blir lagt til Singapore, men det skal etableres nye kontorer på i alt ti steder.


- Vi skal ekspandere på samme måte som vi har gjort i Europa. Innen to år skal vi ha mer enn 1 000 ansatte, forteller Jonas Rahmn til digi.no.

Han mener det blir lett å konkurrere på dette markedet, siden Icon blir det største Internett- og e-servicekonsulentselskapet i området. - Det er en del lokale selskaper, men ingen store aktører. Det skal vi bli, sier Rahmn.

Til toppen