Icon og Mogul i festlig konkurranse

digitoday.no velger å presentere to av de mange festene i Oslo en fredag kveld. Mogul feirer 31 årsdagen til Internett og Icons arrangement "Icon-Air". Det har meldt seg på henholdsvis 2.000 og 1.500 på hver fest, og etter det digitoday.no erfarer er det en del dobbelbookinger.

Thomas Hagelid er sjef for mogul.com i Oslo.

Selskapet skal i dag arrangere det største som noen gang har skjedd i nett-Norge på lang tid. Det mener de selv, i alle fall.

Ved Kværner sine nedlagte lokaler i Lodalen, Oslo, skal Mogul arrangere et forrykende show, med musikk, Bård Tufte Johansen og Jørn Lyseggen.

Hele 2 000 mennesker har sagt at de vil være med.

- Dette blir j... bra! Dette blir ikke noe gamlehjem! Vi skal gjøre noe som ikke tidligere har blitt gjort før i Norge, sier Hagelid, som for ikke lenge siden tok over jobben til Stefan Marx som sjef for Mogul.com i Norge. Dørene skal åpne klokken 20.00, men for dem som er ute etter moro før den tid kan oppsøke vorspielet hos UUnet.

Det som kanskje for noen er det viktigste parameteret på en bransjefest, er prisene på servering. Hagelid sier til digitoday.no at de hadde gitt ut noen drikkebonger, men at dette ikke ble mange. Det kommer tross alt kanskje hele 2.000 mennesker.

(Hvordan hadde du likt å spandere øl og brennevin på 2 000 mennesker en fredagskveld? Tenkte meg det, ja).

Uansett. Festen streames over bredbånd, sier selskapet.

Icon-Air er et litt mer spennende konsept, høres det ut som. Det går rykter om at 1.500 mennesker har meldt seg på, mens det i utgangspunktet ikke er plass til mer enn 600 (!). Er det ingen overlappinger, noe vi altså synes å vite at det er, vil 3.5000 ansatte i internettbransjen delta i lystige lag samtidig. Men så var det alle dem som ikke vil gå glipp av noe og gjerne være på to fester samtidig.

Hvorfor arrangerer man i det hele tatt to store fester på samme tid? Begge arrangørene skylder på hverandre: Mogul.com sier de var først ute mens Icon sier at de var først ute, og at Mogul.com diltet etter dem.

Fortvil imidlertid ikke: digitoday.no skal være på begge fester, og ta pulsen på den knivskarpe konkurransen mellom de to.

Så hvilken skal man egentlig velge. Aller best er å si: yaTack begge deler, men vi mistenker alle for å inneha denne holdningen. Mange har utvilsomt meldt seg på samme fest. Det skal bli spennende å se hvor folk ender opp.

I Lodalen eller på Solli Plass.

Icons festarrangør, Jeanine Bertrand, slår et slag for sin eget arrangement og sier til digitoday.no at de har utvidet festområdet noe.

- God mat, masse flotte mennesker og en god fest, sier Bertrand til digitoday.no.

Icon har brakt inn noen hotte DJ Peer og DJ g-ha, og de har lagt opp til en Cool-kveld. Kilder forteller at det kommer til å bli trangt i dørene, siden interessen er stor. Icon har ingen drikkebonger, men de har tax-free priser på morovannet. Prisene er som følger: Pils og vin: 10 kroner. Drinker: 20 kroner.

Dessuten har Icon et eget helium-rom hvor man kan innta morogassen.

Så kommer det da an på hvilken bransje man er i og hvor dyp lommeboka er: På Icon blir drikken billig, men køen foran serveringsstedet blir sikkert ugjennomtrengelig. På Lodalen skal det ikke bli noe problem å få seg et glass, men man må sikkert punge ut en del mer enn på andre steder.

Vi satser derfor på Icon for dem som liker andre menneskers kroppslukt og Mogul.coms fest for dem som liker å kjøre buss (går busser fra Sentralbanestasjonen) og liker svensk popmusikk, Bård Tufte Johansen og lysshow og så høy musikk at man ikke hører seg selv tenke... Jeg vet ikke hva som er verst.

Til toppen