Icon taper enda en gang

Det svenske konsulentselskapet Icon Medialab viser til et svakt resultat i første kvartal, i likhet med hele konsulentbransjen. Nå selger de et datterselskap for å holde seg flytende.

Den siste tiden har gått hardt utover de store Internett-konsulentene, særlig i Sverige. Adcore og Cell Network har begge vist kjedelige tall, og nå melder Icon Medialab seg inn i den noe triste klubben.

Den svenske avisen Dagens Industri melder at selskapet fikk et EBITA-resultat på minus 178 millioner svenske kroner for første kvartal 2001. Samme periode i fjor var tilsvarende tap på 14,6 millioner svenske kroner.

Dette er langt verre tall enn det analytikerne hadde regnet med. Analytikerne mente at selskapet skulle tape 136 millioner svenske kroner, ifølge konsensustall.

Netto-omsetningen i selskapet var på 428 millioner svenske kroner, mot 278 millioner kroner i samme periode i fjor. Dette melder svenske medier.

Utnyttelsesgraden til konsulentene skal være den samme som i forrige kvartal (Q4-2000) mens inntektene per konsulent ble beregnet til 1,2 millioner kroner årlig.

Selskapet selger ut datterselskapet Brandlabs, som holder hus i London, Berlin og Stockholm. Dette selges for 37 millioner kroner.

Pengene for dette salget vil få regnskapsmessig betydning fra andre kvartal i år.

Til toppen