KARRIERE

Icon tappes for hjernekraft

Svært sentrale personer i tre av de fire selskapene som danner Icon Medialab i Norge, blir ikke med over i de nyfusjonerte selskapet. De fleste av disse har startet konkurrerende webvirksomheter.

Herman Berg
11. juni 1999 - 05:44

Da web-byrået Icon Medialab gikk inn i Norge hadde svenskene bestemt seg for ikke å satse på organisk vekst, det vil si bygge opp en organisasjon fra scratch. De ville heller bygge størrelse gjennom sammenslåinger og oppkjøp.

Dermed tilegnet Icon seg i første omgang ett av de mest kjente byråene, SOL-eide Neo Interaktiv, før de gikk videre på handlerunden. Designselskapet Arakno og teknologiselskapet Intergate ble innlemmet i stallen inntil oppkjøpene ble komplettert med Thunder House i mars i år. Thunder House ble en del av kabalen da amerikanske Interpublic Group kjøpte seg opp med 20 prosent i det svenske morselskapet Icon.

Allerede før sammenslåingene var et faktum, var det klart at kapasiteter var på vei ut; Stig L. Gjære hadde bestemt seg for å slutte i Arakno for å starte opp Mind Innovative i Norge. Mind Innovative har 90 ansatte i Sverige, omsetter for 100 millioner kroner i år og er ET resultat av fusjonen mellom IT-konsulentselskapet Mind og webbyrået Innovative.

Gjære skal lede selskapets satsing i Norge. Han har allerede hanket inn Njål Berge som jobbet ett år i Neo Interaktiv før han ble med over i Icon. Berge sluttet i Icon 1. juni og skal offisielt ikke starte i Mind Innovative før i september.

Verre var det nok at Thunder House gikk opp i limingen før innlemmelsen i Icon. Odd Martinsen, Jostein Borgmo og Eirik Johnsen var alle sentrale personer i Thunder House før de bestemte seg for å starte opp den norske avdelingen av USWeb/CKS.

Martinsen uttalte tidligere til digi.no at dette hadde skjedd uavhengig av Icon-fusjonen. Martinsen hadde lenge jobbet for at Thunder House skulle få andre eiere enn McCann-Erickson og da var Icon-eier Interpublic Group svært aktuelle.

Men det hele kom altså for lite og for sent for trekløveret som i etterkant har hanket inn ytterligere to tidligere Thunder House-ansatte. Seniordesigner Anne Thorstensen og multimedieutvikler Christer Løvaas skal jobbe for USWeb på det norske markedet.

I tillegg sluttet tidligere designer i Scandinavian Design Group, Tom Gabriel Johansen, i Thunder House etter å ha vurdert jobbsituasjonen. Han forteller til digi.no at han hadde startet for seg selv (i eget byrå som heter Kulp) uansett fusjon eller ikke.

I tillegg mistet Icon nylig konseptdesigner Helge Jørgensen som skal bli kunstner på heltid.

Det innebærer at syv av 24 ansatte er ute.

Men også Arakno har blitt hardt rammet:

Fusjonen var den direkte årsaken til at daglig leder i Arakno, Robin Rustad, startet sitt eget norske webbyrå som han kaller Dignus. Sammen med tidligere seniorrådgiver Hauk Landsverk, også han fra Arakno, har han dratt i gang et selskap som driver med bedriftsrådgiving i forhold til Internett.

I tillegg har markedssjef Mårten Svensson i Arakno dratt tilbake til Sverige. Det innebærer at fire av 15 har falt fra.

Som om ikke det var nok, jobber heller ikke web-ikonet Håkon Wium Lie lenger i Neo/Icon. Mannen, som var med Tim Berners-Lee på oppbyggingen av world wide web i Sveits på begynnelsen av 90-tallet, har meldt overgang til norske Opera Software.

Wium Lie jobbet kun 20 prosent, det vil si én gang i uken, i Neo Interaktiv. Resten av tiden brukte han på World Wide Consortium (W3C) i Sveits. Han skal også holde en viss kontakt med sine gamle arbeidskamerater i Neo/Icon, men det er uansett ikke tvil om at svenskene på sikt har mistet en av Norges viktigste personer på Internett.

Det eneste selskapet som synes uberørt, er teknologiselskapet Intergate, der alle blir med over.

Her er oversikten over de personene som ikke blir med over (så langt digi.no har kunnet kartlegge):

A. Arakno (15 ansatte):

1. Robin Rustad (eks-daglig leder, nå Dignus)

2. Hauk Landsverk (eks-seniorrådgiver, nå Dignus)

3. Stig L. Gjære (eks- rådgiver, nå Mind Innovation)

4. Mårten Svensson (tidligere markedssjef, tilbake i Sverige)

B. Thunder House (26 ansatte):

1. Odd Martinsen (eks-daglig leder, nå USWeb/CKS)

2. Jostein Borgmo (eks-kreativ leder, nå USWeb/CKS)

3. Eirik Johnsen (eks-IT-sjef, nå USWeb/CKS)

4. Anne Thorstensen (eks-seniordesigner, nå USWeb/CKS)

5. Christer Løvaas (eks-multimedieutvikler, nå USWeb/CKS)

6. Tom Johansen Halsør (eks-designer, nå eget firma Kulp)

7. Helge Jørgensen (eks-konseptdesigner, nå kunstner)

C. Neo Interaktiv (26 ansatte):

1. Håkon Wium Lie (eks-rådgiver, nå Opera Software)

2. Njål Berge (eks-rådgiver, nå Mind Innovative)

(For kommentarer fra Icon-ledelsen - se egen sak i høyre margen eller under)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.