Icon trenger millioner før Norges-lansering

Icon Medialab AB, ett av Sveriges største webbyråer, trenger 35 millioner svenske kroner for å fortsette den lynkjappe globale ekspansjonen. Innen oktober skal byrået lansere fire nye kontor, inkludert ett i Norge. Men byrået er i øyeblikket ikke i konkrete samtaler med noen norsk oppkjøpskandidat.

Foreløpig finnes Icon i åtte land, inkludert Sverige. Planen er å etablere ytterligere fire internasjonale kontor før børsintroduksjonen i oktober. Ved utgangen år 2000 skal Icon ha 20 kontor i 15 land med opptil 1.500 ansatte fordelt over seks verdensdeler.

Men først trenger byrået penger.

Én av dem som står i spissen for de ambisiøse planene er gründer og forretningsutvikler, Johan Stäel von Holstein, hos Icon i Stockholm. Han bekrefter overfor digi.no at byrået trenger 35 millioner kroner, blant annet for å slå seg inn på det norske markedet.

Ifølge Holstein er de i gang med å hente inn pengene i Sverige. Samtidig har Icon snakket med eventuelle oppkjøpskandidater i Norge. Men ingen har vært villige til å selge, og prisen har ikke vært riktig.

- Vi satser hardt på å etablere oss i Norge med en strategi som går ut på å kjøpe opp et byrå og la det bli en del av det internasjonale nettverket vårt, med alle de fordelene det har, sier Holstein til digi.no.

- Vi er på jakt etter et selskap med høy kompetanse, med størrelse på mellom 20 og 40 ansatte som ikke nødvendigvis går med overskudd i dag. Navnebytte må til, og byrået må inkludere Icons forretningsidéer, sier han.

Holstein innrømmer at Icon i øyeblikket ikke er i samtaler med noen potensielle norgespartnere, men opprettholder den optimistiske tidsplanen som ble skissert til digi.no før jul (se egen sak i margen).

- Det norske markedet er veldig avansert sammenlignet med i land som Frankrike, Tyskland og Storbritannia, Men vi skal igang med noe i Norge før april, det er absolutt nødvendig, sier mannen som også skisserer grandiose planer for nærmeste 10 års-periode:

- Innen 10 år skal Icon være på plass i 60 land.

- Skal dere konkurrere om å bli like store som WM-data som har skissert 10.000 ansatte i år 2001?

- Vi skal ikke sammenlikne oss med dem en gang. Vi skal bli mye større enn dem. De beveger seg bare på skandinavisk nivå, mens vi tenker mer i retning av internasjonale firmaer som Andersen Consulting, sier han.

Men da må byrået etterhvert begynne å tjene penger selv for å lette finansierineg av ekspansjonen. Ifølge Computer Sweden går byrået med 25 millioner svenske kroner i underskudd i 1997. Blant annet har de nylig lagt ned Icon Content. Den delen av virksomheten ga selskapet ikke særlig mye inntekter.

Ifølge Holstein har Icon aldri lagt ned innholdsdelen i Content, men de ti personene som har jobbet der, er fordelt utover i konsernet. De seks millionene som Icon har brukt, mener von Holstein er seks millioner kroner i investeringer.

- Vi har fått en del kunder, blant andre Ving Reiser og Scandic Hotel-kjeden, blant annet fordi vi har hatt innhold. Disse kundene eksisterer jo også hos dere, noe som har vært delaktig i beslutningen om å satse på Norge.

Nettstedet The Alps.com er det eneste konkrete som har kommet ut av innholdsselskapet. Ifølge gründeren, tok de en diskusjon om Icon Contents fremtid etter at forhandlinger med et amerikansk selskap om sweden.com

og norway.com, ikke førte frem.

- Vi fant ut at vi fort kunne komme i konkurranse med våre egne kunder hvis vi fortsatt med innholdsbiten, sier han.

Til toppen