Icon vil være med på amerikansk børsfest

Icon Medialab begynner å lukte på børsnotering i USA. Innen neste sommer skal webbyrået på børs, ikke minst for å ha mer å slå i bordet med overfor europeiske oppkjøpskandidater. De akter å kunne konkurrere på lik linje med blant andre Razorfish.

- Vi har gitt oss selv 6 til 12 måneder før vi går på Nasdaq, sier administrerende direktør Franco Fedeli i Icon Medialab til digi.no. Han vil gjerne følge suksessen til den argeste konkurrenten på det svenske markedet, webkonsulentene i Razorfish, som gikk på Nasdaq i forrige uke med brask og bram.

Razorfish er resultatet av fusjonen mellom amerikanske Razorfish og svenske Spray Network (Spray eksisterer fortsatt som et søsterselskap til Razorfish i Sverige). Tirsdag i forrige uke ble aksjen notert med utgangspris på 16 dollar. I løpet av noen dager spratt aksjen opp til en topp på 51 dollar stykket. Da Nasdaq stengte i går, torsdag, lå aksjekursen på rundt 39 dollar.

Fedeli innrømmer at han har blitt overrasket over den enorme veksten i aksjeverdien:

- Jeg hadde kaldt og rolig regnet med en notering på 25 til 30 dollar. Det er normalt i USA. Men at kursen skulle stige flere hundre prosent, det er ganske uvanlig, sier Fedeli.

Han styrer et selskap, som i motsetning til Razorfish, er notert på Stockholmsbørsen. Men han er ikke fornøyd med kun nasjonal notering.

Nå har selskapet fått en amerikansk eier som største aksjonær. Interpublic Group of Companies (IPG), som blant annet eier reklamebyråkjeden McCann-Erickson, har betalt USD 20 millioner (rundt NOK 155 mill. - SEK 169 mill.) for 20 prosent av Icon.

Det innebærer at det svensk-amerikanske selskapet er priset til USD 100 millioner (NOK 775 mill., SEK 843,4 mill.) per i dag.

Børsverdien på selskapet har passert milliarden på Stockholms-børsen, mens konkurrenten Razorfish ble verdsatt til over 10 milliarder svenske kroner etter tre dagers handel på amerikanske Nasdaq.

Handelen med IPG ble nylig enstemmig godkjent på en ekstraordinær generalforsamling.

Godkjennelsen er også klarsignalet for at den amerikanske kommunikasjonsgiganten IPG kan pusje mange store internasjonale kunder inn i Icon Medialab-nettverket.

Og, viktigere, at Icon kan begynne samtaler om fusjon og oppkjøp av andre amerikanske webaktører. Dette innebærer en ny emisjon og tilføring av midler.

Icon er per i dag representert i Norge med et stort selskap som er resultat av oppkjøp og fusjon av fire norske webvirksomheter, inkludert McCann-Erickson-eide Thunder House.

Icon har også ett kontor i USA, nærmere bestemt San Francisco.

- Hvis vi skal overleve på sikt, må vi bli større og bedre. Hvis vi skal slåss om oppkjøp med konkurrenter som har tre ganger så høy verdivurdering, er vi sjanseløse slik det stiller seg i dag, hevder Fedeli.

Icon er like ekspansive i tankegangen som Razorfish og tenker ikke først og fremst på ønnsomhet på kort sikt når de feier over det internasjonale webmarkedet. Poenget er å bli store på kortest mulig tid - før konkurrentene blir størst i de samme lokale og regionale markedene.

Men for å være beiler må man også ha en viss tiltrekningskraft på de selskapene som er i ferd med å bli kjøpt opp. Da kan stor etterspørsel av tjenester og høy prising på børs være gode argumenter å ta med inn i eventuelle forhandlinger.

Inntil nå har ekspansjonen gått på skinner (med ett unntak). Icon siste trekk var nok et kjøp av et britisk byrå, og byrået entret mot slutten av april Frankrike og Italia som land 11 og 12.

Det har kun vært forhandlinger om et oppkjøp i Tyskland som har gått skeis.

Alle oppkjøpene koster imidlertid flesk. Resultatene for første kvartal i år viser at webbyråkjeden tapte SEK 16,8 millioner (USD 1,99 mill. - NOK 15,5 mill.) mot minus SEK 5,8 millioner i samme periode i 1998. Det økte underskuddet kommer ikke minst av alle oppkjøpene. Bare siden 1. januar har det blitt ansatt 112 nye mennesker i byrået. Det innebærer en økning på 37 prosent av arbeidsstyrken.

Til sammen kommer omsetningen til å havne på SEK 200 millioner (USD 23,7 mill. - NOK 184 mill.) for fiskalt år 1998/99 (ender 30. april i år). Denne inntekten skal etter planen fordobles i 1999/2000.

Ifølge en pressemelding fra Icon er det kun underbrukene i Sverige, Finland og Spania som tjener penger per i dag.

Til toppen