Icon viser underskudd igjen

Det svenske konsulentselskapet Icon Medialab kunne onsdag legge frem kvartalsresultat for andre kvartal. Det ble ikke slik analytikerne hadde forventet.

Det svenske Internett-konsulentselskapet Icon Medialab kunne vise frem et resultat for avskrivninger på minus 97,9 millioner kroner. Samme periode i fjor var det tilsvarende resultatet på pluss 2,8 millioner svenske kroner. Dette viser tall fra nyhetsbyrået Direkt.

I dette resultatet inngår engangsfortjenesten på salget av datterselskapet Brandlabs på 17 millioner kroner.

Dette er langt dårligere tall enn hva analytikere hadde spådd på forhånd. De mente at selskapet ville greie et resultat før avskrivninger på rundt 50 millioner svenske kroner - og da har de sett bort i fra gevinsten av Brandlabs som ble solgt. Dette melder det svenske nyhetsbyrået Direkt, sitert av Dagens Industri.

Etter finanskostnadene ble underskuddet til selskapet på 162 millioner kroner, mot 134 millioner kroner samme periode i fjor. Dette var også langt større underskudd enn hva analytikere hadde regnet med før resultatet ble lagt frem onsdag.

Nettoomsetningen fikk også en trøkk. Selskapet meldte om en omsetning i andre kvartal på 318 millioner svenske kroner, mot 432 millioner svenske kroner for tilsvarende periode året før.

I pressemeldingen fra selskapet, melder Icon om at de venter en bedre utvikling i omsetningen for andre halvår, grunnen er at selskapet ser positivt på de salgsinnsatser som har blitt gjort, samt kunde- og prosjektaktiviteter som har blitt startet opp de siste seks månedene. Det melder Direkt.

Men ledelsen advarer mot at det økonomiske klima selskapet jobber innenfor, ennå er utrygt.

Til toppen