ID-tyv herjer på Finn.no

Lurer selgere til å oppgi personnummer.

Flere selgere på Finn.no har den siste tiden blitt utsatt for svindel.

De har blitt kontaktet av en kjøper som ber om kjøpekontrakt før handelen fullføres. I prosessen blir selgeren bedt om å oppgi personnummer, slik at kjøper kan «identifisere» vedkommende.

- Senere undersøkelser har vist at kjøperen trolig har operert med fiktivt navn og telefonnummer selv, og det er derfor grunn til å mistenke at det hele har vært iscenesatt for å lure til seg personnumre for ID-tyveri, eller for å bedrive andre former for svindel, oppgir Finn.no på sine nettsider.

En rekke personer har latt seg lure.

ID-tyven har blant annet bestilt mobiltelefoner med bindingstid fra nettbutikken MPX, opplyser et av ofrene til TV 2.

Finn.no sier til kanalen at dette er en ny form for svindel, og at de har satt i gang elektroniske tiltak for å spore opp eventuelle nye meldinger fra vedkommende. Svindleren er ikke tatt.

Lars Vinden er jurist og ansvarlig for forbrukertrygghet hos Finn.
Lars Vinden er jurist og ansvarlig for forbrukertrygghet hos Finn.

- Det er først og fremst en oppgave for politiet å få fatt i svindleren, sier ansvarlig for forbrukertrygghet Lars Vinden i Finn til TV 2.

Finn.no advarer nå om svindelforsøkene på nettsidene sine. De ber brukerne være forsiktige med hvilken informasjon de utleverer til fremmede. Det er selvfølgelig ingen grunn til å oppgi personnummer når du handler.

Spørsmålet er om ikke Finn.no kunne gjort mer for å hindre svindel i sin rubrikktjeneste.

- Alle brukerne kan benytte seg av vår betalingsgaranti. Da er det unødvendig å opplyse personnummer. Vi oppfordrer brukere generelt med å være forsiktig med å oppgi personopplysninger, sier Lars Vinden til digi.no.

- Hva med å verifisere brukernes personopplysninger når de registrerer seg, slik blant annet eBay og betalingstjenesten PayPal gjør?

- Vi har vurdert det, men hvis vi skal ha en verifisering så er det et poeng at den må være rimelig sikker. Per i dag finnes det ikke metoder for dette som ikke er til vesentlig ulempe for brukeren, mener Vinden.

Avventer BankID

Han innrømmer at dette er en avveining mellom brukervennlighet og sikkerhet. En løsning kunne vært å ta i bruk BankID, slik nettbankene gjør.

- Vi har vurdert BankID, men det er fortsatt mange som ikke bruker dette. Derfor er det vanskelig for oss å stille krav om det.

- Vi mener det er en bedre løsning for brukeren å benytte finn.no sin betalingsgaranti, avslutter Lars Vinden.

Datatilsynet har lagt ut en rekke tips om hvordan du kan unngå ID-tyveri på sine nettsider. Se også det offentlige nettstedet idtyveri.info.

    Les også:

Til toppen