Idé-konkurranse skal skape nye bedrifter

Målet med Venture Cup er å skape en sterkere gründerkultur som kan resultere i nye og innovative selskaper. Alle som vil kan delta i konkurransen og blant annet vinne premier for 650.000 kroner.

Konkurransen Venture Cup 2000 arrangeres av Universitetet i Oslo, Handelshøyskolen BI, NTNU, Universitetet i Bergen og konsulentselskapet McKinsey & Co. Venture Cup inviterer studenter, forskere og entreprenører på Østlandet til å komme med forretningsidéer som kan skape nye arbeidsplasser.

De ferske gründerne vil bli guidet gjennom prosessen fra idé til ferdig forretningsplan av profesjonelle rådgivere, investorer og erfarne bedriftsledere og entreprenører.

Ved å koble sammen idéer, kunnskap, erfaring og kapital, skal det stimuleres til økt entreprenørskap i Norge, opplyser arrangørene som mener det finnes et stort potensial for gode forretningsidéer blant studentene og i forskningsmiljøer på høyskoler og universiteter.

- Vi har for lite nytt næringsliv i Norge. Det er viktig å fokusere på nyskapning så tidlig som mulig, og å skape et forum hvor studenter, forskere, næringsliv og kapital kan komme sammen, sier BI-rektor Torger Reve.

Venture Cup har tidligere vært arrangert i Tyskland, Sveits og Sverige. Erfaringer fra disse landene viser ifølge en pressemelding at det blir lettere å etablere nye bedrifter.

I Sverige ble den første Venture Cup-konferansen gjennomført i Göteborg i 1998/99, og hittil er 14 nye svenske selskaper etablert. Disse har en markedsverdi på 350-500 millioner kroner. Årets konkurranse i Stockholm fikk inn 400 forretningsplaner til bedømming.

Anders Brun, som er prosjektansvarlig for Oslo-regionen forteller til digi.no at det nå er kommet inn over 850 påmeldinger fra interesserte. Idéene skal leveres innen 5. mai, og alle som vil kan være med i konkurransen.

- Kan arrangørene selge gode forretningsidéer videre?

- Nei. Vi har en rekke avraler, rutiner og prosesser som sørger for at deltakerne selv har eierskap til sine egne idéer, understreker Brun.

Til toppen