IDG inngår storavtale med DoubleClick

Det internasjonale dataforlaget IDG har inngått en avtale om bruk av annonsemålingssystemet DoubleClick på selskapets globale nettsteder. Avtalen bekreftes av IDG Norge.

- Avtalen med DoubleClick er inngått av IDG sentralt. Jeg har ikke sett avtalen personlig, men den gir altså IDGs publikasjoner verdensomspennende rettigheter til bruk, sier administrerende direktør i IDG Norge, Morten Hansen, til digi.no.

IDG (International Data Group) har mer enn 250 aviser og magasiner i 77 land, og over 9.000 ansatte.

PCWorld blir første norske nettsted som starter med DoubleClick, men også Computerworld, som etter planen skal komme med sin nye nettutgave i dag, skal knyttes opp mot målesystemet. Alle IDGs nettsider vil bli koblet mot DoubleClick.

De to ledende annonsemålingssystemene på nett internasjonalt leveres av programvareselskapet NetGravity, som baserer seg på lisensiering av programvare, og salgsselskapet DoubleClick som bygger nettverk av kontorer, også i Europa. Begge systemene baserer seg på at man teller antall klikk på annonser enten på egen server eller server plassert et annet sted.

PCWorld hevder at DoubleClick er det eneste målesystemet som er fullstendig uavhengig.

- Vi ønsket uavhengige måler som ennå ingen kunne tilby, derfor inngikk IDG avtalen med DoubleClick. Med NetGravity er det tross alt den som tilbyr annonsering som leverer statistikken. Det ville man aldri godtatt i papiraviser, sier selger Aksel Michelet i PCWorld.

Han forteller videre at det er knyttet store forventninger til systemet nå som det blir tatt i bruk for fullt.

- Vi har store forventninger særlig i forhold til mulighetene dette åpner med å kunne treffe målgruppen for annonser. Vi vil få tilgang til rapporter til enhver tid på døgnet. Men det er klart at det hele tiden kommer ting som er nytt. Hvis mediebransjen i Norge bestemmer seg for en annen standard, er vi åpne for det, sier Michelet.

- Kan ikke DoubleClick bli farget av et kundeforhold som bringer inn masse penger i kassa og "er snille"?

- Da er DoubleClick ferdig. De må bevare en uavhengighet lik den MMI har i dag. Det er klart man sikkert også kan stille spørsmålstegn ved tallene fra MMI, og det kan man sikkert ved tallene fra DoubleClick. Noe av det avgjørende ved valget av DoubleClick, var at de har kontorer i Europa og bygger stadig ut, sier Michelet til digi.no.

DoubleClicks Skandinavia-kontor ligger i Stockholm.

I Norge er det SOL som har gjort mest ut av lisensen på NetGravity og laget et eget senter for annonsestyring med tilhørende partnere. Der vil man ikke være med på at DoubleClick er et mer "uavhengig" annonsesystem enn NetGravity.

- NetGravity er også et uavhengig annonsemålingsystem. Begge systemer har bygget inn en mal på statistikk, telling og måling, og det er snakk om kjempelogger man må legge veldig mye arbeid i for å trikse og mikse med. Man kan sikkert få gjort det samme på DoubleClick hvis man virkelig vil det, sier Elin Hjemaas, som er avdelingssjef for marketing og salgsstøtte i annonseavdelingen og ansvarlig for NetGravity i SOL.

- Funksjonaliteten er nokså lik i de to systemene. Men kjøper man lisens på NetGravity, kjøper man software, mens man kjøper et medlemsskap i et salgsnettverk ved å bruke DoubleClick. Det er opp til hver enkelt kunde å vurdere hvilken løsning som er best, sier Hjemaas.

- Frykter dere økt konkurranse fra DoubleClick framover?

- Jeg tror det er plass til alle, svarer Hjemaas diplomatisk.

Til toppen