IDG med shoppingtjeneste på web

IDG Communications, som gir ut bladene Computerworld og PC World, skal starte IDG.net og WebShopper i august. Internasjonale webbrukere får mulighet til å kjøpe og evaluere dataprodukter i et virtuelt handlesenter. Administrerende direktør Morten Hansen sier til digi at det er uaktuelt med salg av produkter i Norge i konkurranse med egne annonsører.

Det er det amerikanske markedsføringsbladet Advertising Age som har snappet opp planene om International Data Groups storsatsing på Internett.

- Dette har vært prosjektert lenge. Men vi får full informasjon om planene først på fredag formiddag. Da skal IDG-sjef Kelly Conlin informere oss om den nye tjenesten, sier administrerende direktør i IDG Communications Norge, Morten Hansen, på telefon fra Malta. På middelhavsøya er nå den internasjonale IDG-ledelsen samlet for å utveksle informasjon om nye prosjekter.

Den nye nett-tjenesten, IDG.net skulle egentlig ikke vært offentliggjort før i neste uke.

Men Kelly Conlin, toppdirektør i IDG Communications, har allerede uttalt seg til Advertising Age. Han sier at den nye paraplytjenesten skal guide nettbrukerne til det nettstedet som er mest relevant for dem, eventuelt hjelpe dem til å foreta de beste forretningsavgjørelsene. IDG.net vil fungere som en internasjonal inngangsport til dataforlagets 140 websteder i 45 land.

Et av tilbudene fra IDG vil være handletjenesten WebShopper. Gjennom dette tilbudet får nettsurferne muligheter til å bevege seg i et virtuelt handlesenter og kjøpe dataprodukter. De vil få tilgang til både nyheter og anmeldelser av produktene, ikke minst ved hjelp av søkeverktøy. I tillegg kan de avgi sin egen dom over produktene, ifølge Advertising Age.

IDG.net tilbyr brukerne å sette opp seks ulike nyhetskanaler med forskjellige teknologitemaer, hvor brukerne selv kan rangere innholdets relevans i forhold til egne interesser. Tjenesten vil være tilgjengelig på seks språk, med et mål om 40 språk på sikt.

Norgessjef Morten Hansen vil ikke si for mye om nyheten før han blir informert fredag formiddag. Han understreker imidlertid at det ikke er aktuelt med salg av dataprodukter i konkurranse med egne kunder for IDG Communications Norge.

- Vi har alltid holdt en streng linje når det gjelder blanding av redaksjonell og kommersiell virksomhet, sier han til digi.

IDG satser på at den nye supertjenesten skal konkurrere med blant annet Ziff-Davis' ZDNet. I motsetning til konkurrenten, vil ikke IDG selge annonser på sitt nye paraplysted (men på de 140 undertjenestene). Likevel regner Kelly Conlin med at IDG vil bevege seg oppover på listene over dem som selger mest annonser på nettet.

Jupiter Communications, et av USAs største analysebyråer som har spesialisert seg på web, har hittil rangert nettkonkurrenten ZDNet på syvende plass, mens beste IDG-produkt har vært PC World på 21. plass.

Nå skal samlet annonsesalg i hele IDGs webnettverk registreres, noe som vil føre selskapet opp blant Jupiters 10 annonsører med størst inntekt.

Til toppen